Met welk Nederlands woord kan je een bewuste onwaarheid uitdrukken?

Met welk Nederlandstalig woord bedoelt men een bewuste onwaarheid, wanneer men dit geen leugen kan noemen.

Dus geen onwaarheid, want daarvan is men zich onbewust.

Toegevoegd na 43 minuten:
Met dank aan summo: met wat ik bedoel kan het dus inderdaad om een verzinsel gaan. Je bent je er wel van bewust, maar hoe went je je af van een leugen als je met dat verzinsel niemand kwaad wilt doen? (zoals inderdaad bij een toneelspel, dus ook bedankt, Crispy!)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toneelspel. Want met toneelspel spreken de acteurs uit wat een ander heeft verzonnen, en wat geen relatie heeft met de werkelijke gedachten van dat moment. En het is bewust. En het heeft geen relatie met de waarheid, althans dat is geen voorwaarde.

Een bewuste onwaarheid is gewoon een leugen, niks meer en niks minder. Als je het geen leugen wilt noemen kom je gewoon uit op alles wat je via synoniemen zoeken kunt vinden. En ook bij synoniemen zitten kleine nuanceverschillen in wat het precies betekent. Dus dan kom je uit op termen als: praatje, verzinsel, misleiding, onwaarheid. En zo zijn er nog 15 genoemd op deze site. Toegevoegd na 2 minuten: Ik bestrijd daarmee trouwens je opmerking dat het geen onwaarheid mag zijn, hoezo ben je je daarvan onbewust? Ik denk dat de meeste onwaarheden erg bewust worden uitgesproken. Het wordt ook gewoon genoemd in het rijtje synoniemen van het woord leugen, dus wat dat betreft is internet het met me eens. Toegevoegd na 28 minuten: Er nog eens over nadenkend, heb ik het vermoeden dat op deze vraag geen eensluidend antwoord is te geven. Het is zoals je de vraag stelt is al niet duidelijk of je het negatief bedoelt (zoals de leugen of de misleiding) of niet perse heel negatief zoals een verzinsel, of een praatje (of zelfs ludiek of leuk, zoals het andere antwoord zegt: een toneelstuk). Maar zelfs voor het woord leugen zijn al synoniemen te vinden die beduidend minder negatief klinken, zoals bijv verzinsel.

Bronnen:
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=leugen

Als men een uitspraak NIET als waarheid wil "verkopen", een bewuste uiting. Antwoord: Fantasie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100