Met welk Nederlands woord kan je een bewuste onwaarheid uitdrukken?

Met welk Nederlandstalig woord bedoelt men een bewuste onwaarheid, wanneer men dit geen leugen kan noemen.

Dus geen onwaarheid, want daarvan is men zich onbewust.

Toegevoegd na 43 minuten:
Met dank aan summo: met wat ik bedoel kan het dus inderdaad om een verzinsel gaan. Je bent je er wel van bewust, maar hoe went je je af van een leugen als je met dat verzinsel niemand kwaad wilt doen? (zoals inderdaad bij een toneelspel, dus ook bedankt, Crispy!)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2K
Amadea
9 jaar geleden
Alleen "leugen om bestwil" schiet me daarvoor te binnen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Manipulatie?
Misleiding?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dus geen onwaarheid, want daarvan is men zich onbewust."
Dus men is zich van een onwaarheid per definitie niet bewust? Dat lijkt me een misverstand, dan zouden er geen bewuste leugens zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder "een leugen om bestwil" versta ik wanneer je de waarheid wil verdoezelen voor de goede zaak. @hajete: hiermee bedoel ik het verschil tussen een onwaarheid en een leugen. Van een leugen is men zich bewust. Van een onwaarheid is men zich niet bewust. Stel bijvoorbeeld dat een kind zegt 'het is vandaag mijn verjaardag' terwijl dat niet het geval is. Als het dat doet in de hoop kadootjes te krijgen is dat een leugen en geen onwaarheid. Wanneer hij dit zegt omdat vandaag zijn verjaardagsfeestje gegeven wordt (omdat zijn echte verjaardag bijvoorbeeld op een weekdag valt) en hij zelf dat verschil nog niet kent is hij zich hier niet bewust van en verteld hij dus een onwaarheid maar geen leugen. Maar wat als het kind bijvoorbeeld een acteerprestatie moet neerzetten? En het personage dat hij speelt is wel jarig maar hij niet. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat kleine kinderen wel eens zouden durven zeggen: "dat kan niet want ik ben niet jarig dus dat is een leugen". En inderdaad het is geen onwaarheid, want het kind weet dat het niet jarig is. Maar het kan ook geen leugen zijn (want dan zou geen enkele katholieke een acteur kunnen zijn). Dus wat zeg je dan tegen zo'n kind dat het wel is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fictie, wellicht?

Het beste antwoord

Toneelspel. Want met toneelspel spreken de acteurs uit wat een ander heeft verzonnen, en wat geen relatie heeft met de werkelijke gedachten van dat moment. En het is bewust. En het heeft geen relatie met de waarheid, althans dat is geen voorwaarde.
9 jaar geleden
Summo
9 jaar geleden
dat is een hele interessante manier om de vraag te interpreteren, +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt! Gevoelsmatig sluitte ik mij niet aan bij toneelspel maar je hebt wel exact geïnterpreteerd wat ik bedoel!! Misschien is "toneelspel" bij gebrek aan beter woord inderdaad wel het woord waar ik naar op zoek ben!

Andere antwoorden (2)

Een bewuste onwaarheid is gewoon een leugen, niks meer en niks minder.

Als je het geen leugen wilt noemen kom je gewoon uit op alles wat je via synoniemen zoeken kunt vinden. En ook bij synoniemen zitten kleine nuanceverschillen in wat het precies betekent.

Dus dan kom je uit op termen als: praatje, verzinsel, misleiding, onwaarheid.

En zo zijn er nog 15 genoemd op deze site.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bestrijd daarmee trouwens je opmerking dat het geen onwaarheid mag zijn, hoezo ben je je daarvan onbewust? Ik denk dat de meeste onwaarheden erg bewust worden uitgesproken.

Het wordt ook gewoon genoemd in het rijtje synoniemen van het woord leugen, dus wat dat betreft is internet het met me eens.

Toegevoegd na 28 minuten:
Er nog eens over nadenkend, heb ik het vermoeden dat op deze vraag geen eensluidend antwoord is te geven. Het is zoals je de vraag stelt is al niet duidelijk of je het negatief bedoelt (zoals de leugen of de misleiding) of niet perse heel negatief zoals een verzinsel, of een praatje (of zelfs ludiek of leuk, zoals het andere antwoord zegt: een toneelstuk).

Maar zelfs voor het woord leugen zijn al synoniemen te vinden die beduidend minder negatief klinken, zoals bijv verzinsel.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Synoniemen zeggen niet altijd alles. Van zodra iets bewust beweert wordt is het een leugen en dan vervalt in mijn ogen het recht om het een onwaarheid te noemen. Wanneer een blinde verteld dat de zon groen is, is dat een onwaarheid omdat men hem dat misschien heeft wijsgemaakt en hij zelf de echte kleur van de zon niet kan zien. Als iemand die niet blind is dat zegt is het uiteraard wel een leugen en dus geen onwaarheid. Strikt genomen is het misschien nog steeds een onwaarheid, maar als je het zo noemt verdoezel je het feit dat het een leugen is. Maar wat nu als het niet de bedoeling is te liegen omdat men niet meent wat men beweert en er niemand mee wil misleiden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt om me op de term 'verzinsel' te brengen. Daarmee kan ik mijn vraag verduidelijken.
Summo
9 jaar geleden
Je maakt het zo niet duidelijker voor mij. Als je niet meent wat je beweert..... dan ben je een kletsmajoor, een meeprater etc
Misschien bedoelde je te zeggen: als je niet WEET wat je beweert?..... dan is het onkunde zou ik zeggen. Maar als je niet meent wat je zegt heeft dat niet meer met wel of geen waarheid te maken toch? Iets wel of niet menen heeft met een mening te maken, waarheid of leugen met feiten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het gaat wel om een feit, maar dan wanneer dat niet juist is omdat het bijvoorbeeld deel uit maakt van een spel, grap, ...
Als men een uitspraak NIET als waarheid wil "verkopen", een bewuste uiting.

Antwoord: Fantasie.