Waarom is het een kudde schapen, koeien, paarden..maar een roedel reeën..wolven..honden?

Is er verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
26.2K

Het beste antwoord

de Roedel is het begrip dat een groep honden, wolven, herten of ook gemzen aanduidt waar een sterke hiërarchie heerst.

Ieder lid van de roedel weet zijn plaats in de hiërarchie. De positie in de roedel bepaalt wat zijn of haar rol is in elke groepsactiviteit, maar ook waar en wanneer het dier slaapt, eet, jaagt of vlucht.

een kudde is gewoon een groep zoogdieren bij elkaar.

het verschil tussen een roedel en een kudde is dus de hiërarchie die heerst, wanneer het dus een groep van 6 herten is, waarvan 1 de duidelijke leider dan praten we pas over een roedel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een kudde is er geen leider. De hele groep is een eenheid en bewegen ook samen.

Een roedel kent een leider, er heerst hirarchie en de leider bepaalt grotendeels wat er gebeurt.