Hoe bepaal je een metrum in een gedicht?

Zou iemand mij dit in heldere taal kunnen uitleggen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit is het gedicht waar het over gaat:

LAAT UW LICHT SCHIJNEN ONDER DE MENSEN

Vrienden, het zijn nutte zaken
Dat er aan het dorre strand
Staat een hoog, een vurig baken,
Dat gehele nachten brandt.
Want als iemand komt gevaren
Midden uit de woeste zee
Midden uit de stoute baren,
’t Wijst het schip een goede ree.

Dit is recht het eigen wezen
Van een vroom en achtbaar man
Die ten Hemel-waarts gerezen,
Voor een baken strekken kan.
Laat uw licht, o Christen, rijzen,
Laat het schijnen over al,
Gij moet aan de wereld wijzen,
Hoe en waar men varen zal.

bron:
http://www.gedichten.nl/nedermap/poezie/poezie/78784.html?zoekresultaat=ja

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.2K

Het beste antwoord

Bovenstaand gedicht is een jambisch gedicht. Dat houdt in dat de volgorde van de lettergrepen achtereenvolgens beklemtoond-onbeklemtoond zijn. Let maar op.
VRIENden, HET zijn NUTte ZAken DAT er AAN het DORre STRAND enzovoorts.
Je bepaald het metrum dus door het gedicht 'ritmisch' uit te spreken, en de beklemtoonde lettergrepen 'overdreven' uit te spreken. Hierna kijk je in welke volgorde de lettergrepen beklemtoond of onbeklemtoond zijn en dan kun je het metrum bepalen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zal het nogmaals heel duidelijk uitleggen.
Het metrum is het 'ritme' van een gedicht. De verschillende ritmes die een gedicht kan hebben hebben allemaal een naam: Jambe (het meest voorkomend daar Nederlands een jambische taal is), Trochee, Dactyli, Spondee, Amfibrachi of Anapest.
Hoe bepaal je wat voor metrum jouw gedicht heeft?

Nou, zoals je weet bestaan woorden uit lettergrepen, waarin sommige lettergrepen de nadruk hebben (zij zijn beklemtoond). Bij gedichten is die nadruk vaak belangrijk. De 'volgorde' waarin de lettergrepen/woorddelen (of in deze vorm 'versvoeten' genoemd) beklemtoond en onbeklemtoond zijn, bepalen het metrum van het gedicht.
Je vindt het metrum dus door eerst de beklemtoonde versvoeten van een gedicht te vinden. Dit doe je door het gedicht overdreven ritmisch voor te dragen;

DIE ten HEmel-WAARTS geREzen, VOOR een BAken STREkken ZAL.

Als je moeite hebt om het 'ritme' te vinden helpt het vaak om in de handen te klappen bij elke nadruk;

KLAP__KLAP__KLAP__ etc etc.

Je ziet dat de volgorde bij dit gedicht beklemtoond-onbeklemtoond-beklemtoond-onbeklemtoond is, en dan is het een Jambe.

Hier even de verschillende metrums en hun volgorde van beklemtoning. V is beklemtoond, - is onbeklemtoond.

Jambe: V -
Trochee: - V
Dactyli: - V V
Spondee: - -
Amfibrachi: V - V
Anapest: V V -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lees het gedicht eens luidop.Klap in je handen en probeer het te lezen in een 4/4 maat.Daar is je cadans.