waarom zegt men in de germaanse talen vier (four) en de in overige indo europese talen quatro of een variant daarvan?

een twee en drie zes zeven en acht en negen zijn bijna het zelfde in alle indo europese talen maar vier, vijf en tien veel minder. Wat is de verklaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.3K

Het beste antwoord

De Indo-Europese talen zijn opgedeeld in vier groepen, waaronder de Germaanse en Romaanse talen. De Romaanse talen stammen allemaal af van het Latijn. Daarin is "vier" "quattuor". De verschillende varianten daarvan zijn nu in het Frans, Spaans, Italiaans en Portugees te vinden. De Germaanse talen komen van het Oergermaans af, maar van die taal weet men niks af.
Het is niet waar dat men in de overige Indo-Europese talen spreekt van "quatro of een variant daarvan": er zijn ook Slavische en Indo-Iraanse talen. Daarin heeft men hele andere woorden voor vier. Zo spreekt men in het Pools, een Slavische en dus Indo-Europese taal, van "cztery".

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik had je toevoeging nog niet gelezen. Dit klopt niet helemaal; bij de Germaanse en Romaanse talen lijken deze getallen op elkaar, maar de Slavische en Indo-Iraanse varianten zijn heel anders. Hoe het kan dat die getallen op elkaar lijken in de Germaanse en Romaanse talen, maar andere getallen niet, weet ik niet. Ik betwijfel echter of iemand daar ooit een antwoord op zou kunnen geven.