Hoe luidt het spreekwoord, waarmee je aangeeft dat als iemand door eigen schuld gevallen is, dat je hem geen trap na hoeft te geven?

Toegevoegd na 6 uur:
In de zin van dat je iemand niet nog extra hoeft te kwetsen als ie zijn eigen ruiten heeft ingeslagen.

10 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

Mogelijk bedoel je een zin uit de Bijbel. Veel van onze huidige spreekwoorden hebben de Bijbel als bron. Een regel die dezelfde betekenis heeft staat in Spreuken 22 vers 22b: Vertrap een verschoppeling niet als hij terechtstaat in de poort.
Amadea
10 jaar geleden
Annswers
10 jaar geleden
ja dank je Amadea, zoiets zocht ik inderdaad!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik vind het wel mooi gevonden:
Beroof een arme niet, hij is al arm genoeg vind ik ook wel toepasselijk.
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gevonden +

Andere antwoorden (3)

Is dat niet gewoon: iemand een trap na geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Boontje komt om zijn loontje" of "Eigen schuld, dikke bult"
Denk ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie zijn billen brand, moet op de blaren zitten
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De drie spreekwoorden die je noemt betekenen wat anders, nl dat iemand zijn eigen schuld moet dragen. Als iemand door eigen schuld gevallen is, moet hij de consequenties daarvan dragen.
't Is meer een gezegde dan een spreekwoord.

Geef geen trap na aan iemand die al op de grond ligt.

reactie n.a.v. de Troonrede van 2013.
We zullen het kabinet keihard afrekenen, alternatieven presenteren en zorgen dat het kabinet zo snel mogelijk opstapt. Het kabinet geeft nog eens een flinke trap na aan iemand die al op de grond ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Annswers
10 jaar geleden
trap na iemand die al op de grond ligt, die zocht ik idd!