Een dappere held (denk: brandweer) en een sportheld zijn beide "helden" maar hebben die betekenissen dezelfde eymologische oorsprong ?

Persoonlijk heb ik een heel ander "helden gevoel" bij de held die zijn leven waagt om een ander het leven te redden, dan een sportman die een gouden plak op de Olympische spelen haalt.

Toch noemen we beiden: "helden"

Zijn die twee betekenissen toevallig op hetzelfde woord uitgekomen, of hebben beide betekenissen ergens een gezamenlijke bron ?

Het beste antwoord

Held betekent ''dappere strijder'. Het is wel hetzelfde woord met verschillende invalshoeken. De sportheld heeft gestreden om te overwinnen, heeft daar alles voor uit de kast moeten halen. De redder heeft gestreden om het leven van een ander te behouden.
In de oorspronkelijke betekenis, uit 1250, was het een man die een wapen droeg en daarom een sterke man. Hij had moed om zich te verweren.
Amadea