Wat is een woord voor de beschrijving: 'vooraf bepaald' , 'waarvan het einde al geweten is'?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

voorbestemd, predestinatie

Toegevoegd na 7 minuten:
Gepredestineerd is dan nog correcter. Indien het met vals spel van doen heeft dan kan ook "doorgestoken kaart" of "gefixt" van pas komen. Ook het begrip "rituele dans" kan aan de orde zijn als mensen doen alsof er een uitkomst wordt gezocht / ontwikkeld die feitelijk al door hen bepaald en gekend is.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In de wetenschap (m.n. natuurkunde) gebruik je hiervoor wel het woord "deterministisch".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hiervoor kan je de term "(un) fait accompli" gebruiken.

Dat is een feit waar je niets meer aan kunt veranderen, een voldongen feit, een gedane zaak, een gebeurtenis die niet te herroepen is.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, een fait accompli heeft al plaatsgevonden.
Poet
10 jaar geleden
Dat hoeft niet. Een fait accompli is beslist maar hoeft nog niet concreet plaatsgevonden te hebben.
Maar toch is het antwoord niet juist. Een FA is namelijk iets dat inmiddels beslist is en dat is nog net iets anders dan iets dat vooraf al bepaald was. Ok het is een nuance
Antoni
10 jaar geleden
Ik dacht toch echt dat de vraagsteller op zoek is naar een begrip, een term, niet zo maar een woord dat (alleen maar) hetzelfde betekent als 'vooraf bepaald' , 'waarvan het einde al geweten is'.