Wat betekend de 'kerk' in haarlem?

Een vriend van mij zei dat hij naar de 'kerk' ging, en dit was geen kerk voor het geloof enzo...

Het schijnt een Haarlems gezegde oid te zijn, kan iemand mij vertellen wat het is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Op http://gjlammers.dse.nl/Tekst/Gezegdes.html lees ik dat "Hij gaat graag naar de kerk, daar men de heiligen met hoepels bindt" betekent dat hij alle cafés bezoekt.
Dat doet sterk vermoeden dat de vriend bedoelde te zeggen dat hij naar een café ging.

De voormalige Jacobskerk in het Raaksgebied in Haarlem is nu een volledig operationele brouwerij, Grand Café en restaurant. Het draagt de naam Jopenkerk. Wellicht dat hij die gelegenheid bedoelt!
Amadea
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Verhip ! Ik denk dat je gelijk hebt ! "Altijd is Kortjakje ziek....
(...)
's zondag gaat hij naar de kerk, met z'n broek vol zilverwerk" Mijn moeder vertelde vroeger als antwoord op mijn vraag waarom Kortjakje zilverwerk meenam naar de kerk, dat de mannen 'vroeger' na het kerkbezoek vaak nog even naar de kroeg gingen. Dat komt aardig overeen met jouw antwoord !
Amadea
10 jaar geleden
Kortjakje is geen hij maar een zij! 's Zondags gaat zij naar de kerk, met haar boek vol zilverwerk. De bijbels hadden vroeger zilverbeslag.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Hier merk je dus dat ik uit het zuiden kom ;-) "De Vlamingen hebben er ook een variatie op in oude schoolboekjes. In hun ogen was Kortjakje een mannelijk boefje, die zijn broek vol zilverwerk had zitten…" maar uit dezelfde bron: "Onderzoekster Heleen van den Bos toonde aan dat het liedje verwijst naar een werkelijk bestaande joodse dame, Rachel Valderappus, die brugtoiletten schoonmaakte in Amsterdam in de 18e eeuw en vaak beschonken was. Kortjakje komt van cognacje. Daarnaast was ze wellicht ook prostituee. Ze lag dus in bed (ziek) en ging Zondags weer braaf naar de kerk." Blijkbaar zat mijn moeder er naast. :-) Maar, we raken off-topic. Ik laat het hierbij. Bron: http://nltaal.blog.nl/leuke-liedjes/2010/09/13/kortjakjes-open-blousje