Soms heb ik het gevoel dat ik iets stoms heb gezegd tegen een vriend, en daar lig ik dan de hele dag over te piekeren. Wat moet ik doen?

Soms komt een zin er zo stom uit dat het lijkt alsof ik het helemaal niet meen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat ook effe goed nadenken voordat je weer een uitspraak doet.

Het beste antwoord

Inderdaad uitspreken, zoals hierboven al staat.
Maar als je heel regelmatig met dit gevoel zit en het piekeren de overhand krijgt, kun je je afvragen of het echt wel zo stom is geweest en of die 'stomme' uitspraak het piekeren waard is.
In dat geval kun je proberen te relativeren. Daar zijn manieren voor die iedereen kan leren.
Dat relativeren is ook handig als je de betreffende persoon om praktische redenen niet direct kunt zien of spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Gewoon zeggen dat je dat niet stom bedoelt hebt. Bij iedereen komt er wel eens wat onbedoeld op de verkeerde manier eruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitpraten

Toegevoegd na 2 dagen:
In het laatste nummer van Psyche en Brein staat een goed artikel over piekeren. Te koop op stations.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je iets stoms hebt gezegt en bje zit ermee. moet je diegene later gewoon even opbellen en gewoon even zeggen dat je het niet zo bedoelde.
voor hetzelfde zit die ander er nu ook mee.
gewoon meteen even uitpraten
14 jaar geleden
Zeggen tegen die persoon hoe je het wel bedoelt hebt. Wees eerlijk daar kom je het verst mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bel hem op en vraag of je nog kan langs komen (al is het al wat laat) en praat het met hem uit. We doen allemaal wel eens iets verkeerds kan gebeuren. Succes in ieder geval, het komt allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen hem zeggen dat je vond dat je iets stoms zei, maar dat je het niet zo bedoelde. Als je zoiets onder woorden brengt is het niet zo erg. In je hoofd is het veel erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet gaan piekeren : als je tegen een goeie vriend iets stoms hebt gezegd heeft die vriend dat heus wel in de gaten en zal je nemen zoals jij bent .
Wat je wel kan doen eenmaal met hem praten en zeggen dat je af en toe domme dingen zegt maar dat je dat niet meent .
Ik denk dat iedereen daar wel last van heeft .
Niemand is perfect .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken dit probleem.
Tegen de ander zeggen dat je het niet zo bedoelde is niet altijd de oplossing. In mijn geval omdat de ander het in de meeste gevallen alweer vergeten was en het ook helemaal niet zo stom vond.

Het kan helpen om het te relativeren door het om te draaien; wat zou je denken wanneer iemand anders dit tegen jou gezegd had?
Wanneer dan blijkt dat je het toch niet zo stom zou vinden en het verder ook geen impact achter gelaten zou hebben, betekent dit meestal dat de ander hier hetzelfde over denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieve jij,
Lieve andere mij,

Je leest het elders al, je bent niet alleen de 'pineut' wat dit soort ervaringen betreft.

Het feit dat je ermee naar buiten komt is een teken dat jij bewust omgaat met dit fenomeen en dat je dus beterschap mag verwachten.

Ik ben van mening dat wij allen volgens een voorbestemd stramien (Perfect Kosmisch Plan) bewust worden en dat dit tot jouw bewustwordings-ritueel behoort.

Geniet er hoe dan ook van en vind (h)erkenning bij lotgenoten.

Liefs en Big Smile van me

Gerda Maria Hendrickx
Glimlach-f-Luisteraar