Waarom zit het woord 'overtuigend' niet in 't Kofschip? De letter O zit er toch in?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn zoveel woorden die niet in 't kofschip staan. Je vraag klopt niet. 'T kofschip heeft niets te maken met hoe je 'overtuigend' schrijft.

Het beste antwoord

Omdat het geen werkwoord is, maar een bijvoeglijk naamwoord.

Toegevoegd na 6 minuten:
't Kofschip is een ezelsbruggetje: als de stam van een zwak vervoegd werkwoord op een van de medeklinkers uit 't kofschip eindigt, is de laatste letter van het voltooid deelwoord een t, en wordt de onvoltooid verleden tijd gevormd met -te(n). Het is geen regel, maar een hulpmiddel.

Overtuigen is wél een werkwoord. Heb ik jou nu overtuigd?
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Overtuigend' is wel degelijk een werkwoordsvorm. Soms wordt deze vorm van het werkwoord bijvoeglijk gebruikt.
Het is een tegenwoordig deelwoord van het werkwoord 'overtuigen'. http://taaladvies.net/taal/advies/term/86/

Andere antwoorden (1)

het gaat om de laatste letter. En volgens mij is overtuigend nog een voltooid deelwoord. Maar het woord werken bijv. de stam is werk, de k zit in het kofschip dus komt er een t achter. Dus hij werkte. Als je nou het woord sleutelen gebruik dan is de stam sleutel. De l zit niet in het kofschip dan komt er een d achter. Dus de jongen sleutelde aan zijn brommer.