Welke vorm van Engels is gedefinieerd als wereldtaal?

Zelf neem ik aan dat het óf UK English is; óf US English. Weet iemand welke vorm van Engels nu eigenlijk wordt gebruikt door een groot deel van de wereld? Hetgene wat veel mensen spreken en wat meestal gewoon 'English' genoemd wordt in een conversatie. Bijvoorbeeld: "Sorry I don't know your language. Do you speak English?".

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, als ik met een ook non-native buitenlander Engels spreek, is het vaak noch het een noch het ander. Ik kan dan zo zeggen: Use the lift to go to the 1st floor. Terwijl je nooit een lift nodig hebt om naar de begane grond te gaan als je er al staat (zou een Brit zeggen), terwijl een Amerikaan zou moeten zeggen dat het woord elevator is wat ik bedoel. Of de Griek waartegen ik het zeg het begrijpt zal meer afhangen van hoe hij in zijn taal 1ste verdieping begane grond bestempelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door films is vooral in landen waar niet nagesynchroniseerd wordt Amerikaans Engels beter te begrijpen dan Engels Engels. Wat een bird en bloke zijn weten hier maar weinigen. What een dude en een ho zijn weten er veel meer.

Het beste antwoord

Het "Engelse Engels" is een wereldtaal.

Er is nooit een soort beslissing over genomen of door landen afgesproken dat Engels de wereldtaal zou worden. Dit is gewoon door de jaren heen zo gegroeid.
Zoals algemeen bekend is, was Groot-Brittannië één van de grootste koloniale machten in de 17e, 18e en 19e eeuw. Zij stichtten natuurlijk Amerika, maar ook India en Zuid-Afrika. In deze landen bevonden zich vaak vele bevolkingsgroepen, die vaak ook verschillende talen of dialecten spraken. Daarom moest er een generale taal komen die iedereen in het openbaar kon spreken. In de loop der tijd is toen het Engels dus aangenomen als algemene taal binnen deze landen.

Maar taal blijft nooit hetzelfde. Het Hollands van vroeger lijkt ook in de verste verte niet meer op hoe wij tegenwoordig Nederlands spreken. Dit is ook het geval met Engels. Er zijn inmiddels vele varianten en dialecten van de Engelse taal. Vergelijk bijvoorbeeld het Amerikaans met Brits. Tal van verschillende woorden en ook de uitspraak is compleet anders.
SimonV