In welke Aziatische taal wordt regelmatig een langgerekt "aaaa" gebruikt?

Ik hoor (gewoon in Nederland) met enige regelmaat Aziaten die in hun eigen taal met elkaar praten, een langgerekt "aaaa" zeggen. Soms klinkt het ook als "oaoaoaoa", soms met een soort zachte G ervoor.

Ik weet niet welke Aziaten het zijn; ik weet dus ook niet om welke taal het gaat.

In welke taal komt dit "aaaa" voor?

En wat betekent het? Is het vergelijkbaar met het "eh" of "euh..." dat Nederlanders wel eens halverwege een zin zeggen, of heeft het een "echte" betekenis?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
gvrox
10 jaar geleden
In het Thai komen ook duidelijke aaa's voor maar misschien niet echt de langgerekte die jij bedoelt. Lijkt http://www.youtube.com/watch?v=_hAs0BdAfcE in de richting of juist niet ?
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat ik hoor, zijn veel langgerektere klanken. Die worden gesproken tussen normale (veel kortere) klanken in.

Het beste antwoord

Het zou om een Chinese taal kunnen gaan. Het is in het Chinees gebruikelijk om aan het einde van een zin nog een karakter toe te voegen die de zin op subtiele manieren kleurt.

Om het Mandarijn Chinees als voorbeeld te nemen:

ya: maakt een zin (bewering) zachter.
a: geeft goedkeuring of instemming weer.
la: exclamatie, zoals een uitroepteken.

Op deze site kun je er nog een paar vinden: http://www.hanban.com/grammar/parts-of-speech/particles-chinese-language.html

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is trouwens moeilijk, zoniet onmogelijk, om met zekerheid te zeggen om welke taal het gaat. Japanners en Koreanen eindigen ook met regelmaat hun zinnen met langerekte geluiden.

In het Japans:

ne: instemming.
ka: maakt de zin een vraag.
naa: drukt emotie of een wens uit.
http://japanese.about.com/od/Grammar/a/Sentence-Ending-Particles-2.htm

Trouwens, als het echt om langgerektheid gaat dan doen Japanners dit meer en sterker dan Chinezen. Koreanen ben ik zelf niet echt bekend mee. Maar nogmaals, zonder het zelf gehoord te hebben zou ik niet met zekerheid kunnen zeggen welke taal je gehoord hebt.

Toegevoegd na 7 minuten:
PS: Nog een leuk weetje. In het Japans zeg je geen euh of eh maar "eto" als je even tijd nodig hebt om na te denken. En de o aan het einde daarvan kan - je raadt het al - ook opgerekt worden. Etooooo...