Is er verschil in betekenis tussen: Ik kom op de fiets en Ik kom met de fiets?

Is "Ik kom met de fiets" correct Nederlands?

Weet jij het antwoord?

/2500

Jazeker. Het hangt er maar net vanaf wat je precies wilt mededelen. Zeg je: "Ik kom op de fiets", dan bedoel je dat jij je fietsend van A naar B zult begeven. Zeg je: "Ik kom met de fiets", dan ga jij van A naar B en neem je een fiets met je mee. Dat kan achterop de fietsendrager van de auto zijn, het kan ook dat je gaat lopen met die fiets aan de hand. Dus als je wilt vertellen dat je komt en een fiets bij je zult hebben, dan is die zin correct Nederland. Toegevoegd na 46 seconden: Nederlands.

Ja hoor dat is correct. Het kan alleen wel iets anders betekenen. Als je bij tegen de fietsen maker hebt gemopperd dat je fiets het niet goed doet. Dan kan Je zeggen "ik kom met de fiets" die je dan vervolgens op de fietsendrager van de auto zet. Het kan ook beide betekenen dat daar waar je naar toekomt, je fietsend heen komt. Beide is dus goed maar de betekenis kan verschillend zijn

Aan de vorige antwoorden wil ik nog toevoegen dat wanneer je zegt "ik kom met de fiets" dat het in bepaalde gevallen, naast dat er van uitgegaan wordt dat je er ook op fietst, ook de positieve betekenis heeft dat je hem bij je hebt zodat deze ingezet kan worden als vervoermiddel van een tweede persoon. Wat niet het geval zou zijn wanneer je op je longboard of met de bus zou komen.

Voor mij is er geen verschil tussen "met" en "op" het betekent allebei dat ik fietsend kom. Maar dat zal wel Brabants zijn dan (een van die 2 uitdrukkingen dus, en de andere Nederlands. Als ik bij de fietsenmaker een afspraak maak om te komen dan zeg ik : ik kom met MIJN fiets.

"Ik kom op de fiets" is geen goed Nederlands. Het woord "kom" kan wel gebruikt worden in een andere betekenis: "ik kom met de fiets werken" bijvoorbeeld, net zoals je kan zeggen: "ik kom met de wagen naar huis". Je zegt nooit: "ik kom op de wagen...", of "ik kom op de trein...!" Ik kom met de fiets kan je altijd gebruiken en is steeds juist, of je er nu mee rijdt of dat je hem gewoon ergens naar toebrengt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100