Is er verschil in betekenis tussen: Ik kom op de fiets en Ik kom met de fiets?

Is "Ik kom met de fiets" correct Nederlands?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
10.8K

Antwoorden (5)

Jazeker. Het hangt er maar net vanaf wat je precies wilt mededelen.
Zeg je: "Ik kom op de fiets", dan bedoel je dat jij je fietsend van A naar B zult begeven.
Zeg je: "Ik kom met de fiets", dan ga jij van A naar B en neem je een fiets met je mee. Dat kan achterop de fietsendrager van de auto zijn, het kan ook dat je gaat lopen met die fiets aan de hand. Dus als je wilt vertellen dat je komt en een fiets bij je zult hebben, dan is die zin correct Nederland.

Toegevoegd na 46 seconden:
Nederlands.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, toch kan 'met de fiets' ook 'fietsend' betekenen. 'We gaan met de fiets' betekent m.i. 'We gaan er fietsend naartoe'.
Amadea
10 jaar geleden
In combinatie met het werkwoord gaan is dat inderdaad mogelijk. Maar de vraag gaat over komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Ik kom met de fiets' kan wel degelijk 'ik kom fietsend' betekenen. Sterker nog; zo zeg ik het zelf ook altijd.
Net als dat je kan zeggen: 'Ik ga met de tram' ipv 'ik ga in de tram' etc.
Amadea
10 jaar geleden
Het feit dat jij het zegt wil nog niet betekenen dat het correct Nederlands is, catweazle0.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook naar mijn mening is het correct Nederlands. Ik ben het dus met catweazle0 eens. 'Ik kom met de auto, ik kom met de trein, ik kom met het vliegtuig, ik kom met de fiets' zijn allemaal goed Nederlandse zinnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook naar mijn mening is het correct Nederlands. Ik ben het dus met catweazle0 eens. 'Ik kom met de auto, ik kom met de trein, ik kom met het vliegtuig, ik kom met de fiets' zijn allemaal goed Nederlandse zinnen.
Amadea
10 jaar geleden
Het zijn goede zinnen. Maar als je wilt zeggen dat je fietsend ergens naartoe zal komen, dan is "Ik kom met de fiets" niet de correcte formulering. Omdat je daarmee alleen meldt dat je een fiets bij je zult hebben, maar het is ermee niet gedefinieerd dat die fiets als vervoermiddel zal zijn gebruikt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea> naar mijn idee is het wel correct Nederlands. Niet in elke correcte zin wordt in detail gedefinieerd wat er bedoeld wordt.
Volgens o.a. de Van Dale is één van de betekenissen van "met": "door middel van".
Zie http://vandale.nl/opzoeken?pattern=met&lang=nn , betekenis 6
En volgens een ander woordenboek ook; zie: http://www.woorden-boek.nl/index.php?woord=met , betekenis 9
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist, Marjo!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had hier meer plussen verwacht. Zou hetzelfde hebben gezegd als Amadea, maar dan met de toevoeging: "in de praktijk wordt er echter meestal hetzelfde mee bedoeld, namelijk het al fietsend ergens naartoe gaan" (Overigens: op de fiets hoef je niet per se zelf te fietsen, dat kan ook achterop zijn, bijvoorbeeld.) Van mij een plus hoor. Beide zinnen zijn correct en meestal wordt er hetzelfde mee bedoeld, maar als je vraagt wat het verschil is, is dat precies zoals Amadea zegt.
Ja hoor dat is correct. Het kan alleen wel iets anders betekenen. Als je bij tegen de fietsen maker hebt gemopperd dat je fiets het niet goed doet. Dan kan Je zeggen "ik kom met de fiets" die je dan vervolgens op de fietsendrager van de auto zet. Het kan ook beide betekenen dat daar waar je naar toekomt, je fietsend heen komt. Beide is dus goed maar de betekenis kan verschillend zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de vorige antwoorden wil ik nog toevoegen dat wanneer je zegt "ik kom met de fiets" dat het in bepaalde gevallen, naast dat er van uitgegaan wordt dat je er ook op fietst, ook de positieve betekenis heeft dat je hem bij je hebt zodat deze ingezet kan worden als vervoermiddel van een tweede persoon. Wat niet het geval zou zijn wanneer je op je longboard of met de bus zou komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor mij is er geen verschil tussen "met" en "op" het betekent allebei dat ik fietsend kom. Maar dat zal wel Brabants zijn dan (een van die 2 uitdrukkingen dus, en de andere Nederlands.
Als ik bij de fietsenmaker een afspraak maak om te komen dan zeg ik : ik kom met MIJN fiets.
10 jaar geleden
"Ik kom op de fiets" is geen goed Nederlands. Het woord "kom" kan wel gebruikt worden in een andere betekenis: "ik kom met de fiets werken" bijvoorbeeld, net zoals je kan zeggen: "ik kom met de wagen naar huis". Je zegt nooit: "ik kom op de wagen...", of "ik kom op de trein...!"
Ik kom met de fiets kan je altijd gebruiken en is steeds juist, of je er nu mee rijdt of dat je hem gewoon ergens naar toebrengt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Klopt niet. Als je met de fiets komt werken dan neem je die fiets mee naar een werkplaats om er aan te gaan sleutelen. Je zit op de fiets of op de brommer als je op die manier van A naar B gaat. Maar ga je met de auto of de trein, dan zit je daar in en niet op. Ook zit je in een kinderwagen. Maar je staat op de step. Op de step, op de step, 'k ben zo blij dat ik 'm heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als ik nu zeg: "Ik kom met de fiets naar het werk en niet met de auto"
"Ik kom met de fiets werken" is dus een kortere versie van -er ergens mee naar toe rijden- en niet dat aan de fiets perse moet gewerkt worden.
"Ik kom met de fiets naar jou toe", betekent toch ook niet dat er aan gewerkt wordt. "Ik kom met de auto", wil dan ook zeggen dat je er aan gaat werken als ik je redenering doortrek.
"ik kom op de fiets" is echter een verkeerd en aanvaard taalgebruik dat heel waarschijnlijk is afgeleidt van "ik zit OP de fiets". "Ik kom op de fiets" is in heel wat streken in Nederland en Vlaanderen niet eens gekend als taalgebruik.
Zo zeg je: "Ik stap op de trein", en niet "Ik stap op de wagen" Zo zie je dat er verschillen zijn, net zoals jou voorbeeld "met de step" of "op de step", hier kunnen ze wel beiden gebruikt worden.