Is het nieuw uitzicht of nieuwe uitzicht?

Zonder iets er voor, is het dan nieuw uitzicht of nieuwe uitzicht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Amadea
10 jaar geleden
In welke betekenis is 'uitzicht' dan bedoeld?

Antwoorden (1)

Nieuw uitzicht.

Het is eenvoudig te onthouden. Bij alle zelfstandige naamwoorden met het lidwoord 'het', is het bijvoeglijk naamwoord zonder verbuigings 'e' als er 'een' voor staat of helemaal niets.

Probleem is natuurlijk, dat je wel moet weten welk lidwoord bij het zelfstandig naamwoord hoort, anders gaat ook de verbuiging fout. Vooral voor niet-Nederlanders is dit zeer moeilijk om te leren. Daarom moet de methode worden gevolgd, dat bij elk zelfstandig naamwoord meteen het lidwoord wordt geleerd. Zoals wij ook moeten leren (bij het Duits) of het der, die of das is. Anders gaat het ook fout bij de naamvallen.

Een paar voorbeelden;
het huis ->
Daar staat een mooi huis. (niet: mooie)
"Mooi huis hebben jullie", zei hij (niet: mooie)

het probleem ->
Tja, dat is een lastig probleem (niet: lastige)
Lastig probleem, die steeds teugkerende schimmel. (Niet: lastige)

Kijk nu een wat er met woorden gebeurt die het lidwoord 'de' hebben.
De woning ->
Daar staat een mooie woning. (niet: mooi)
'Mooie woning hebben jullie", zei hij (niet mooi)

De kwestie ->
Tja, dat is een lastige kwestie (niet: lastig)
Vervelende kwestie, die steeds terugkerende scimmel. (Niet: vervelend)

Toegift: vanavond keek ik naar Twee voor Twaalf en één van de (zeer sterk spelende), hoogopgeleide kandidaten gaf als antwoord op een vraag: 'de Aardappeloproer'. Maar 'oproer' is onzijdig, het had dus 'het Aardappeloproer' moeten zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Vorige week zag ik een affiche hangen met daarop de tekst: Het nieuwe radio Veronica. Klopt dat nou wel of niet?
Computoon
10 jaar geleden
Naar mijn mening: ja, al klinkt het vreemd. Volgens mij moet je die aanduiding lezen als een verkorting. Het is natuurlijk ‘de radio’ maar het gaat hier om de eigennaam ‘Radio Veronica’. Achter ‘het nieuwe Radio Veronica’ kan men het woord ‘concept’, ‘systeem’ , ‘uitzendschema’ of ander zelfstandig naamwoord denken waarbij het lidwoord ‘het’ hoort. Met ‘de’ ervoor, had het nog vreemder geklonken: ‘de nieuwe Radio Veronica’; alsof het om een radiotoestel zou gaan met de naam Veronica waarvan men zich een nieuw exemplaar had aangeschaft. Zo zou men ook kunnen spreken van ‘het nieuwe voetbal’ als de KNVB de spelregels van deze sport zou aanpassen. Niet van ‘de nieuwe voetbal’ want die koop je in de sportartikelenzaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan "nieuw" (of een ander bijvoeglijk naamwoord) zowel met als zonder "e" erachter bij een onzijdig woord.
Afhankelijk van of je er "het" of "een" voor moet denken (Bij een tekst in "telegramstijl"). Als er "het" voor" zou horen, dan wel een "e"... Bijvoorbeeld: Nieuwe uitzicht nu al niet mooi meer
(Maar dit is iets gevoelsmatigs; ik kan zo snel geen regel hiervoor vinden.)