Bestaat er een speciale naam voor het schoonmaken of bereiden van rauwe vis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

De naam, die je vermoedelijk beoogt is: Haring kaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wou ik net zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedergeval niet met fileren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zieneres
Ja, maar ik dacht de vraag zo mogen te beantwoorden, wat, naar mijn idee, eigenlijk wordt bedoelt in de vraag. Sushi zal ook zo uit zee eetbaar zijn, dat wordt dus sushi kaken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zelfs in Japan lijken ze het overgenomen te hebben. http://www.google.nl/search?as_q=sushi+kaken&hl=nl&num=10&btnG=Google+zoeken&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=lang_ja&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=&as_rights=&safe=images

Andere antwoorden (1)

Je vraag is wel heel onduidelijk en verwarrend gesteld.

De uitdrukking "haring kaken" slaat specifiek en alleen op haringen, en omvat het conserveren van haring door het verwijderen van kieuwen, hart en het voorste deel van de darm en het doorsnijden van de kieuwslagaderen, waarna de haring wordt gezouten en in tonnen verpakt. De sappen uit de in het lichaam achtergebleven alvleesklier verteren het lichaam, waardoor het visvlees mals en aangenaam van smaak wordt. Daarna wordt de haring pas echt schoongemaakt, waarna hij pas geconsumeerd kan worden.

Andere vissoorten worden "schoongemaakt of uitgehaald", waarna hij gefileerd kan worden, of een andere bewerking ondergaan.

Het bereiden van rauwe vis kan bestaan uit: Rauw verwerken,(o.a. Sushi), marineren, roken, pocheren, bakken, friteren, of stomen.