Bestaat er een meervoudsvorm van het woord jong ( het jong van een dier)?

Zo ja is dit dan jonge of jongen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij twijfel "jonkies" ;-)
Antoni
10 jaar geleden
Meervouden eindigen vrijwel altijd op een "s" of op "en", nooit op een "e". Van sommige woorden met een niet-Nederlandse oorsprong eindigt het meervoud anders, bijvoorbeeld het meervoud van "medicus". Dat is "medici".
Antoni
10 jaar geleden
Je kan het meervoud van een woord eenvoudig vinden in een woordenboek, of op de website van een woordenboek. Het bekendste woordenboek Nederlands is de Van Dale. De website daarvan is www.vandale.nl. Zie ook http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=jong&lang=nn#.UmWh6SfCR2s

Antwoorden (3)

De meerhoudsvorm van jong bij een dier is jonge.
Je leest het dan ook altijd als jonge dieren en niet als jongen dieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dan is het geen zelfstandig naamwoord maar een bijvoeglijk naamwoord.
Castle
10 jaar geleden
mariejose heeft het anders geïnterpreteerd zo te zien, maar wel logisch. In deze vorm had ik er nog niet aangedacht.
Amadea
10 jaar geleden
Bijvoeglijke naamwoorden hebben geen meervoud, die veranderen niet. Het witte jong, de witte jongen. Het bruine paard, de bruine paarden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik min je onterechte plus weg.
Antoni
10 jaar geleden
Castle, dit is niet alleen een andere interpretatie; het is ook een verkeerde interpretatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- 10 is wel erg overdreven, ook al is het antwoord incorrect, + 1 van van mij voor je gewoon goed bedoelde antwoord.
De oorspronkelijke vorm van het woord (in de zeventiende en achttiende eeuw) was jonge. Het meervoud is jongen. Het jong, de jongen.
Amadea
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
Je was iets eerder Amadea dus een + van mij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik wel ,ja!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik plus je onterechte min weg.
Castle
10 jaar geleden
Het zou leuk zijn als iemand al een min plaatst dat die in de reactie plaatst waarom die min.
Amadea
10 jaar geleden
Die wens heb ik al sinds ik deelneem aan Goeie Vraag. Maar helaas gaat er niets aan veranderen, waardoor het dus mogelijk blijft anoniem ongemotiveerd een correct antwoord van een afkeurende duim te voorzien. Mijn record is inmiddels 7 minduimen voor een antwoord waar niets mis mee was en wat door vraagsteller als beste antwoord werd verkozen. Die duimen betekenen wat dat betreft niets, en het is niet rechtvaardig dat ze wel invloed hebben op de antwoordwaardering...
Het woord Jong is dan jongen. bijvoorbeeld: Onze poes heeft twee jongen gekregen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik plus je onterechte min weg.