wat is onbeklemtoonde woorden en beklemtoonde woorden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
7.8K

Het beste antwoord

Dat zijn woorden in een zin die je uitspreekt. En waarbij je door de klemtoon op het ene of het andere woord te leggen de betekenis laat bepalen. Zie bijvoorbeeld het volgende zinnetje:
"Ik geef antwoord op jouw vraag".
Daarbij kan de klemtoon komen op Ik, waarmee aangegeven wordt dat niet een ander persoon het antwoord geeft.
Maar de klemtoon kan ook komen op Jouw. Want er zou gelijkertijd een vraag van een ander kunnen zijn, maar ik verkies jóuw vraag om te beantwoorden.
Ook zou de klemtoon op Antwoord kunnen komen. Want het is ook mogelijk om een reactie te geven, in plaats van een antwoord.
Amadea