Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

In vroeger dagen verzon men allerlei manieren om belasting te heffen. Zo was daar ook de belasting op (kar)wielen. Als alternatief om zonder belasting te moeten betalen toch spullen te kunnen vervoeren, gebruikte men toen sledes. Tijdens het slepen van de slede werden de ijzeren glijders van de slee door jongens voortdurend met olielappen of oliepoets glad gehouden. Je kunt je voorstellen dat deze smeerjongens tijdens hun werk zelf ook flink onder de smeer en vuil kwamen. Hier komt dan ook de uitdrukking smeerlap en smeerpoets vandaan .
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Poetsen is wrijven, daarvoor gebruik je een 'poetsdoek'.
Het is dus een vorm van schoonwrijven. Als je zo`n poetsdoek met iets smerigs erop gebruikt, wordt het schone oppervlak smerig en daarom wordt een smerig persoon smeerpoets genoemd. Echt smeer is trouwens een soort vet, (wagensmeer).Als je hier met een poetsdoek doorheen wrijft is het ook een smeerpoets die dan een veeg van die doek over zich heen krijgt.
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Als ik me niet vergis was een smeerpoets een lap stof of een borstel waarmee vet of olie tussen raderen werd gesmeerd. Van een molen, bijvoorbeeld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was een smeerlap.
Mijn leraar geschiedenis heeft ons ooit uitgelegd wat een smeerlap was. Door het bijbehorend raadsel ben ik het nooit meer vergeten. Raadsel:
Waarom liep de as Rome/Berlijn (tweede wereldoorlog) zo goed? Oplossing:
Aan beide kanten zat een smeerlap (Hitler en Mussolini)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee. Maar zijn de -lap en de -poets niet twee woorden voor hetzelfde?
Tijdens het slepen van de slede werden de ijzeren glijders van de slee door jongens voortdurend met olielappen of oliepoets glad gehouden. Hier komt dan ook de uitdrukking smeerlap en smeerpoets vandaan .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je smeert eerst en dan poets je.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding