Wat is er incorrect aan de volgende zin: "De aanwezige bezoekers kregen na afloop een bosje bloemen."?

Ik heb recent op de universiteit een oefentoets moeten maken voor het vak Schriftelijke Vaardigheden en Argumentatie. In deze oefentoets werd ons gevraagd om aan te geven of een bepaalde zin (en de formulering in deze zin) correct of incorrect was, zonder daarbij uitleg te hoeven geven.

Nadat ik het antwoordmodel had geraadpleegd bleek dat deze zin incorrect was (er stond overigens niet bij waarom). Nu vraag ik mij af, waarom is deze zin incorrect?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K

Het beste antwoord

Waren er ook AFWEZIGE bezoekers dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mogelijk wordt bedoeld dat "aanwezige bezoekers" een pleonasme zou kunnen zijn.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit lijkt me inderdaad het juiste antwoord, aangezien een bezoeker die niet aanwezig is, geen bezoeker is. Logisch! Bedankt!
bamibal
10 jaar geleden
Ik vind hem wel twijfelachtig. Een bezoeker kan ook al vertrokken zijn. Dan is hij wel bezoeker, maar niet meer aanwezig.
Volgens mij is deze zin een vervolg op een vorige zin. De zin kan niet op zichzelf bestaan. "Na afloop, kregen de, noch, aanwezige bezoekers, een bosje bloemen" deze zin zou je bv kunnen gebruiken om een nieuwe alinea te beginnen, terwijl dat volgens mij met uw zin niet kan.
Ook zou het kunnen zijn dat het woordje "noch" ontbreekt, Het zou dan worden" De, noch, aanwezige bezoekers, ... " Hiermee sluit je de bezoekers uit die reeds vertrokken zijn, diegene die bv naar het toilet enz zijn.
Hoe dat je de zin nu schrijft zou ik wel twee komma's plaatsen, 1 achter de bezoekers en 1 achter afloop.