Wat is de herkomst van het woord kokosklopper?

Het woord kokosklopper ken ik alleen uit de uitdrukking 'een stem als een kokosklopper hebben', maar wat was dat een kokosklopper?

Toegevoegd na 8 minuten:
Lag om 06.30 uur in bed en heb een stem als een kokosklopper
maar dat mag de pret niet drukken!

http://www.godisco.nl/gastenboek/ardguest.php

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.9K

Antwoorden (3)

Dat woord heeft geen herkomst, want het bestaat niet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach zo...
AWM
14 jaar geleden
Bitte...
AWM
14 jaar geleden
Als Mirjam uit Arnhem in een forum een woord verzint, betekent dat nog niet, dat we dat tot het Nederlandse idioom kunnen rekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevallig dat andere mensen in mijn omgeving en dat was ver van Arnhem dat woord dan ook verzonnen hadden.
AWM
14 jaar geleden
Ja, zo gaat dat. En voordat je het weet is het dan wel een woord.
Het woord ' kokosklopper' bestaat inderdaad niet, echter het woord kokosmattenklopper wel, en dat verklaart tegelijk de herkomst van het woord...
(Zie afbeelding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het woord uit Ned Indie komt. Kokos moet geslagen worden om uiteen te vallen in strengen. Ik kan mij voorstellen, sdat de mensen die dat doen permanent een aangedane keel hebben en daarom permanent schor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord, het lijkt me niet onwaarschijnlijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je niet in de war met het Indonesische kokosklapper? (Dat is de wittige vloestof). Ik zou niet weten waarom kokos geslagen moet worden. Nadat het sap eruit is gehaald wordt de kokos geraspt. Kokos wordt eventueel gedroogd en verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om het materiaal waar men vloerkleden e.d. van maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bedoel je dit: quote: [Een andere toepassing, is de winning van vezels uit de middelste vruchtlaag van de kokosnoot. Deze vezels kunnen o.a. gebruikt worden om matten of netten van te maken. De verwerking tot vezel vindt met name plaats in India en op Sri Lanka. Hierbij wordt de schil na rotting, spoeling, droging verwerkt tot de 15 a 35 cm lange kokosvezel . Behalve de zeer langdurige natuurlijke rotting van 9 a 18 maanden, komt ook kunstmatige rotting voor door chemicalien en stomen met warm water. ] Maar dan nog wordt dit proces zonder langdurig slaan op de noot gedaan. Ik heb toch het idee dat het geen woord is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herinner me dat mijn moeder dat woord gebruikte in de jaren vijftig en door het antwoord van Bitch schoot me te binnen dat mijn moeder in die tijd ook enkele oud-Indië-gangers kende. Het is niet onwaarschijnlijk dat ze de uitdrukking van die mensen heeft overgenomen.
Het is me ook niet bekend hoe men voor de oorlog in Indonesië die vezels verwerkte.