Is succesvolheid een woord?

Ik en een paar vrienden vragen ons af of succesvolheid een echt woord is.
op de online Van Dale is het niet te vinden maar word rekent het wel goed?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.4K
fremar
10 jaar geleden
dit is geen nerderlands woord:
http://woordenlijst.org/zoek/?q=succesvolheid&w=w

Het beste antwoord

Nee. Wel zijn er de woorden 'succesvol' (met goed gevolg, succes hebbend: een succesvolle behandeling) en 'succesrijk' (veel succes hebbend)'.

Waarschijnlijk is het een woord dat verminkt uit een vertaalmachine is gekomen.
"Successfulness" is het Engelse zelfstandige naamwoord waarvan het bijvoeglijk naamwoord 'successful' is gemaakt en het bijwoord 'successfully'.

Ik denk dat ook 'risicovol' zo ooit het Nederlands is binnengekomen terwijl we 'riskant' al hadden. Maar dat mogen de geleerden uitzoeken.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, het is geen bestaand woord. Succes is het woord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Net zo min als vrolijkvolheid of schoenvolheid. Je kunt in het Nederlands veel koppelen maar niet alles. Iemand is succesvol, of heeft succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat succesvolheid geen woord is, maar je toevoeging heeft daar niets mee te maken. Vrolijkvol is geen woord, en schoenvol ook niet. Succesvol wel, dus wat dat betreft zou succesvolheid net als vrolijkheid een woord kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk, hoewel schoenheid ook niet alles is.
Ik vermoed dat word gebruik maakt van digitale vertalers, waardoor er de vreemdste woorden ontstaan, dit zie je ook bij wordfeud gebeuren. Maar een verkeerde vertaling maakt ook van succesvolheid geen goed Nederlands woord. De goede woorden vind je in het groene boekje, of de Nederlandse woordenboeken.