Moet gedachte tussen aanhalingstekens?

Vroeger dacht ik: "Gedachten moeten tussen aanhalingsteken". Maar is dat wel zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan, als je iets objectief beschrijft en daar een persoonlijke gedachte tussen plaatst kan je die tussen aanhalingstekens plaatsen om de lezer duidelijk te maken dat dit afwijkt van de rest. Het is maar wat en hoe je dit aan de lezer wilt overbrengen.

Ja. Beschouw het als een citaat. Als je geen gebeurtenis beschrijft, maar wel een persoonlijke uiting, geef je dat aan als een citaat. "Met van die dingen, dus."

De Leestekenwijzer van P. J. van der Horst zegt hier het volgende van: "Bij het weergeven van een gedachte worden de aanhalingstekens meestal weggelaten: ik dacht: wat sta je toch te liegen. Na de dubbele punt komt een kleine letter. Ook geen aanhalingstekens in: Dat klinkt heel mooi, hoor ik u zeggen. Waarom gaat hij nu al weg? vroeg ik mij af. (RJ)

Bronnen:
P. J. van der Horst, Leestekenwijzer, SDU...

Volgens de taaladviesdienst "Onze Taal" worden gedachten zonder aanhalingstekens weergegeven. Bijvoorbeeld: Ik dacht: morgen ga ik naar de film. Morgen ga ik naar de film, dacht ik.

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/citaat.php

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100