Moet gedachte tussen aanhalingstekens?

Vroeger dacht ik: "Gedachten moeten tussen aanhalingsteken". Maar is dat wel zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
6.4K

Antwoorden (4)

Dat kan, als je iets objectief beschrijft en daar een persoonlijke gedachte tussen plaatst kan je die tussen aanhalingstekens plaatsen om de lezer duidelijk te maken dat dit afwijkt van de rest. Het is maar wat en hoe je dit aan de lezer wilt overbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je alsjeblieft een voorbeeld kunnen noemen? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef alle credits deze keer aan De Bibliotheek.
Ja. Beschouw het als een citaat. Als je geen gebeurtenis beschrijft, maar wel een persoonlijke uiting, geef je dat aan als een citaat. "Met van die dingen, dus."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Leestekenwijzer van P. J. van der Horst zegt hier het volgende van:

"Bij het weergeven van een gedachte worden de aanhalingstekens meestal weggelaten: ik dacht: wat sta je toch te liegen. Na de dubbele punt komt een kleine letter. Ook geen aanhalingstekens in: Dat klinkt heel mooi, hoor ik u zeggen. Waarom gaat hij nu al weg? vroeg ik mij af.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de taaladviesdienst "Onze Taal" worden gedachten zonder aanhalingstekens weergegeven.
Bijvoorbeeld:
Ik dacht: morgen ga ik naar de film.
Morgen ga ik naar de film, dacht ik.