Het woord wordt soms verklaard als lid-teken, "teken op een ledemaat", maar waarschijnlijker is de oorsprong lik-teken, "teken op het lichaam", vergelijk ons woord lijk voor lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent me net voor :) Ik had de tekst al gekopieerd van wiki :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krijgt van mij toch een + en een punt van GV ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tenminste antwoord geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze waarderen het niet als er dubbele antwoorden gegeven worden dus die wordt dan verwijderd :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verzin een list!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha daar ben ik niet zo goed in.. Laat dat puntje maar zitten. Ik onthoud m dan wel ;)

Andere antwoorden (2)

Dit komt van het Middelnederlandse 'lycteken'.
Het is een samenstelling van lijk(lichaam) en teken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een schattige avatar :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
In het oud Hollands bestond het woord ‘lyc’, dat meerdere betekenissen had, namelijk het door ons nog steeds gebruikte ‘lijk’, maar ook ‘vlees’. Als men bedenkt dat ‘haam’ in vroeger tijden ‘omhulsel’ betekende, dan is het woord ‘lichaam’ etymologisch te verklaren als ‘vleselijk omhulsel’.

Het woord ‘litteken’ komt dus van ‘lycteken’, een teken in het vlees, en omdat ‘teken’ met een t begint is dit na verloop van tijd verbasterd tot ‘litteken’. ‘Lyc’ is overigens ook terug te vinden in het woord ‘likdoorn’, wat dus letterlijk ‘doorn in het vlees’ betekent.