Is het gebruik van laatste als vertaling van latest niet fout. De vertaling moet toch zijn meest recente?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.1K

Het beste antwoord

Het woord 'laatste' kan leiden tot misverstanden, en daarom is het beter om 'recentste' te gebruiken. Ik heb het namelijk meegemaakt dat er in het verzendbericht bij een nieuwsbrief stond dat het de laatste betrof, en mensen vervolgens dachten dat die brief ophield met te bestaan. De laatste uitgave kan zowel een tijdelijk als een definitief einde betekenen. De recentste uitgave houdt open of er daarna een nog nieuwere zal komen.

Als je kijkt naar het Engelse woord 'latest' dan wordt dat gebruikt om het huidige aan te geven. Er zit geen betekenis van een einde in. In dat opzicht is het dus wel fout om het te vertalen als "laatste".
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

laatste, nieuwste en meest recente betekenen hetzelfde. Dus beide vertalingen zijn juist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Meest recente is juist fout omdat dit een anglicisme is: most recent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Welnee, "meest recente" is helemaal geen anglicisme. Je kunt niet alles wat in beide talen bestaat zomaar een anglicisme noemen.
"Recentelijk" is wel lange tijd beschouwd als anglicisme (omdat het leunt tegen 'recently'), maar ook dat is tegenwoordig gewoon geaccepteerd.
Hoogstens zou je kunnen zeggen dat constructies met "meest ..." in zijn algemeen een anglicisme zijn wanneer de overtreffende trap ook bestaat. Dus: omdat "recentste" bestaat, is "meest recent" een anglicisme. Maar dan heb je het niet meer specifiek over "de meest recente".