waarom spreken mensen niet over de hele wereld de zelfde taal??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Amadea
10 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/mensen-allemaal-talen-bedacht.52466
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat dacht je van engels?? dat kan je over de hele wereld spreken hoor. maar denk eerder dat het met kulturen te maken heeft. snap het ook niet precies waarom ze het niet zo gemaakt hebben dat je maar 1 taal hebt over de hele wereld, zou echt heel pracktisch geweest zijn. kan je even in china nederlands praten of in rusland. heel apart die idee
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Engels over de hele wereld spreken? Dat dacht ik toch niet. Chinees/mandarijn komt op de eerste plek, Engels staat op plek 2 of 3 (dat wisselt per onderzoek een beetje)
http://wibnet.nl/mens/de-13-meest-gesproken-talen
http://educatie-en-school.infonu.nl/taal/23057-top-25-meest-gesproken-talen-ter-wereld.html
http://www.alletop10lijstjes.nl/meest-gesproken-talen-in-de-wereld/
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ben op heel wat plekken geweest waar je met Engels absoluut niet terecht kunt. Niet uit onwil, maar gewoon omdat niemand die taal spreekt. Dit geldt al in grote delen van West-Europa, zelfs zo dichtbij als Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië en Portugal. Ga je wat verder van huis, dan zul je toch echt Russisch moeten spreken. Of Turks. Of Mandarijn. Of Spaans. Of ... enzovoort. Litouwen was een positieve uitzondering, daar spraken de meeste mensen uitstekend Engels.

Antwoorden (3)

Heeft te maken met dat er vroeger veel verschillende bevolkingsgroepen waren (nog steeds) en ze eigenlijk op geen enkele manier contact hadden met stammen van andere culturen tot ong de middeleeuwen. En elke cultuur heeft zijn eigen gewoonten, taal etc ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap de ongemotiveerde min niet. Compensatie plusje van mij!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de min is omdat het antwoord ook ongemotiveerd is. En dat de opmerking " ze eigenlijk op geen enkele manier contact hadden met stammen van andere culturen" volkomen bezijden de waarheid is. Er is bekend dat in de prehistorie al drukke handelsroutes gebruikt werden van Europa tot China.
Hoezo "waarom?"
Waarom-vragen zijn niet te beantwoorden...........

Wereldwijd worden naar schatting 7000 talen gesproken.
Wil je weten hoe dat zo gekomen is?
Dan kun je glottogonie (van het Grieks: glootta - "tong, spraak" en gon- "verwekken") of glottogenese gaan studeren.
Dat is de tak van de taalwetenschap die zich bezighoudt met de studie van het ontstaan van taal.
Men weet bijvoorbeeld niet eens of die verschillende talen op verschillende plaatsen tegelijk ontstaan zijn.
De vraag of taal op één plaats is ontstaan blijft moeilijk te beantwoorden. Voorlopig houden de meeste wetenschappers het bij de stelling dat de huidige talen voortkomen uit één stamtaal, omdat ook de huidige menselijke populatie verondersteld wordt af te stammen van één gemeenschappelijke Oost-Afrikaanse voorvader.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glottogonie

Of wil je weten hoe het komt dat al die talen nog steeds bestaan en niet vervangen zijn door EEN wereldtaal?
Ook dat heeft men geprobeerd. Bijvoorbeeld door het introduceren van Esperanto,
een makkelijk te leren, politiek neutrale, internationale taal, een kunsttaal.
Maar dat is er nooit echt van gekomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Waarom-vragen zijn niet te beantwoorden…........" lijkt mij een foutieve stelling. Zelfs de vraag "Waarom zijn de bananen krom?" is te beantwoorden. Antwoord (voordat er allerlei vragen komen waarom dat zo is): Door de zwaartekracht gaat de bloemtros naar beneden hangen. De vruchten willen naar boven blijven groeien (negatieve geotropie). Als de trossteel ondersteund wordt zodat de trossteel toch recht overeind blijft, blijven de vruchten gewoon recht. Er zijn diverse kleinere bananensoorten (waarvan de trossteel niet doorbuigt onder het gewicht van de vruchten) die zo van nature recht blijven. Het is dus niet genetisch bepaald en heeft ook niets met het 'groeien naar het licht' (positieve fototropie) te maken. (uit de WiKi)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet "waarom".
Dat is: hoe komt het dat? Je geeft de oorzaak. De natuurlijke verklaring.
Waarom dat zo is, dat bananen krom zijn, is daarmee
niet beantwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel degelijk. De vraag die hierin niet beantwoord wordt is, waarom groeit een banaan recht? De banaan is namelijk krom omdat hij recht groeit. En de vraag waarom hij recht groeit zal vast een antwoord hebben in de geest van dat dit de minste energie kost met de hoogst mogelijke opbrengst (ik heb geen zin om dat nog eens uit te gaan zoeken). Ik denk dat je doelt op de mogelijkheid waarbij een hele keten van waarom vragen uiteindelijk met een soort van existentiele waarom vraag eindigt, zoals "waarom is er dan een universum". Ook daar is een antwoord op, namelijk het is er omdat het mogelijk is dat het er is. Dan kun je nog wel verder waarommen, maar dan bereik je een stadium waarbij je de vraag moet gaan stellen waarom iemand door blijft gaan met onzinnige vragen te stellen. En dan gaat het er niet meer om of de vraag beantwoord kan worden maar of de vraag nog wel zinvol is (wat is de zin van de vraag "wat is er noordelijker dan de noordpool?" en aansluitend "waarom is er niks noordelijker dan de noordpool?").
Dat is ontstaan bij "de torenbouw van Babel". Het is in de Bijbel te lezen bij Genesis 11 vers 1-9
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat we in de wetenschapsrubriek zaten en niet bij de sprookjesboeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit heeft inderdaad met de torenbouw van Babel te maken.