Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je sarcastisch op een vraag reageert, lieg je dan per definitie?

Willekeurig voorbeeld:

"Ben je aan het eten?"
"Nee joh, ik zit ook zeker niet te kauwen nu..."

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja 'per definitie' lieg je in je voorbeeld dan wel. Maar de definitie van 'per definitie' is: strikt genomen, onontkennelijk of 'op de definitie af zonder twijfel'. Aangezien de definitie van liegen 'met opzet onwaarheden spreken' is, lieg je met je antwoord omdat het onwaar is.
Wanneer je echter de vraag stelt als "lieg je dan per se?" dan is vanzelfsprekend het antwoord: nee. Sarcasme geeft de zin namelijk een lading waardoor met ridiculisering (belachelijk maken) of intonatie heel duidelijk wordt gemaakt dat het tegenovergestelde bedoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, je liegt in dit geval niet, je jokt, maar in de meeste gevallen worden dit soort opmerkingen met een humoristische grondslag gemaakt. Maak je er niet druk over, accepteer zo'n antwoord op zo'n vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh ik maak me er echt niet druk over hoor.
Ik vroeg het me gewoon af nadat ik zelf (zoals gebruikelijk) sarcastisch deed. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig maar dat je dat niet doet :) De meeste mensen maken dit soort opmerkingen regelmatig, geef zelf een grijns erbij als je zoiets zegt, dan is het aan je te zien dat je dit niet serieus bedoeld.
Ligt eraan als je de vraag eerlijk beantwoord met ja of nee; en daarna ben je sarcastisch in de zin; dan lieg je niet!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het punt is: als de ander niet doorheeft dat ik sarcastisch doe, dan denkt diegene dat ik lieg. Maar als hij/zij het wel door zou hebben, zou ik dan alsnog aan het liegen zijn?
Dat is dus mijn vraag, in pure zin.
Amadea
10 jaar geleden
Als de ander niet doorheeft dat het jouw bedoeling is om sarcastisch te zijn, dan moet jij daar nog wat meer mee oefenen Hermantje. Probeer het er dikker bovenop te leggen. Anders komt het inderdaad op de ander over of jij aan het liegen bent.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding