erg aantrekkelijk of heel aantrekkelijk, en welke van de twee is meer, als in aantrekkelijk vinden van iemand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Extreem aantrekkelijk ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat ze allebei op hetzelfde neer komen en er dus geen tot weinig verschil tussen beide zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
om eerlijk te zijn, erg duidelijk ben je niet in je vraagstelling. Wat wil je nu precies weten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk het is een beetje vreemde zin. maar stel je iemadn zegt ik vind je heel aantrekkelijk en over een ander iemand zij is erg aantrekkelijk, ik vraag me dan of wie je dan aantrekkelijker vind, aangezien het woordje anders is,

Antwoorden (5)

Erg is in principe negatief, en heel is positief. In dat opzicht is iemand 'heel aantrekkelijk' vinden een betere uitdrukking dan iemand 'erg aantrekkelijk' vinden. Het laatste klinkt een beetje alsof het aanleiding gaat geven tot overspel. Het hangt er dus vanaf in welke betekenis jij die uitdrukking wilt gaan gebruiken, welke van de twee het beste voor dat doel is.
Je zou als het om een gewone situatie gaat dat jij met vrienden ergens zit en met hen praat over een bepaald meisje ook kunnen zeggen dat jij 'je bijzonder tot haar aangetrokken voelt'. Dat geeft een heel andere lading aan de boodschap. Als je zegt dat je haar 'erg aantrekkelijk' vindt dan lijkt het er meer op dat je haar aan het keuren bent.
Amadea
10 jaar geleden
Daar zit geen verschil in qua hoeveelheid. Het is gewoon een kwestie van je eigen stijl van praten/schrijven. Als je het meer nadruk wilt geven, kun je bijvoorbeeld met nadruktekens werken (ik vind je héél aantrekkelijk).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hangt ook van de intonatie af. In oplopende mate van aantrekkelijkheid is het als volgt:

Erg aantrekkelijk
Heel aantrekkelijk
Érg aantrekkelijk
Héél aantrekkelijk
Heel erg aantrekkelijk
Héél erg aantrekkelijk

Héél érg aantrekkelijk klinkt belachelijk dus die noem ik niet eens

Succes!

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog een taaltip voor als je in De Haag woont (zie link)
10 jaar geleden
Aantrekkelijk, heel aantrekkelijk, erg aantrekkelijk.

Het is gevoelsmatig. Heel en erg ontlopen elkaar amper, dus wat jij beter of sterker vindt klinken, die gebruik je dan of allebei dus : heel erg aantrekkelijk... dan is het probleem, lijkt mij wel opgelost, maar dan vind je iemand wel "bijzonder aantrekkelijk" hoor ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
kan altijd nog,"heel erg bijzonder aantrekkelijk."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee @niko, dat is overdreven, dat klinkt niet geloof me.
niko
10 jaar geleden
was humoristisch bedoelt,jodokus52
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een smiley er achter had gezet, had ik het begrepen :-)
niko
10 jaar geleden
:)
Heel aantrekkelijk vinden is waarschijnlijk het beste omdat erg aantrekkelijk vinden wat minder spontaan overkomt snap je?
Als je zegt:
Hè ik wil je zeggen dat ik je heel aantrekkelijk vind.Is dan net iets spontaner dan als je zegt:
Hè ik wil je zeggen dat ik je erg aantrekkelijk vind!
Bronnen: