Per ongeluk als reactie geplaatst ipv antwoord. Eerste keer op deze site!

Datums wordt gebruikt wanneer we spreken over een datum op de kalender. Bijvoorbeeld 12 oktober 1966.

Data wordt gebruikt wanneer we het hebben over gegevens. Denk hierbij aan bijvoorbeeld NAW gegevens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het tegenwoordige Nederlands mag je zowel 'data' als 'datums' gebruiken. Beide zijn goed. Alleen wat je nog wel eens ziet is het dubbele meervoud "data's", en dat is natuurlijk onjuist.
Amadea
10 jaar geleden
Net als bij veel woorden die uit het Latijn afkomstig zijn en op -um eindigen, zijn er twee meervouden toegestaan: datums en data.
Hetzelfde met aquariums en aquaria, museums en musea en symposiums en symposia, om er maar eens een paar te noemen.

Bij datum/dat maak ik zelf onderscheid in betekenis, en dat doen steeds meer mensen. Ze gebruiken datums als het om dagtekeningen gaat (op welke datums kun jij sporten) en data als het om gegevens gaat (hoeveel data moet je overzetten op je nieuwe computer).

Maar je MAG beide meervoudsvormen rustig voor beide betekenissen gebruiken.

Wat in het Nederlands echt fout is:
Data's (dat is wel héél erg veel meervoud voor één woord).
De data is gekopieerd. Data is namelijk meervoud, dus moet het zijn: de data ZIJN gekopieerd.
Dat bij woorden als data en media steeds vaker een enkelvoudige persoonsvorm wordt gebruikt wordt (helaas) overgenomen uit het Engels. Maar eigenlijk is het gewoon fout.

Trouwens: veel mensen schrijven ook: werkt mijn antibiotica. Maar ook dat is een meervoud, dus werken mijn antibiotica of werkt mijn antibioticum.