Valt de naam Nena, zoals de Duitse zangeres Gabriele Kerner zichzelf noemt taalkundig onder de noemer pseudoniem of roepnaam?

Zij gebruikt de naam Nena als sinds haar kindheid (5jaar). Zij kreeg de naam na een vakantie in Spanje, waar de lokale bevolking haar zo noemde. Nena is spaans voor klein meisje. Sindsdien noemt zij zichzelf en haar omgeving haar Nena. Is Nena in dit geval een pseudoniem of een roepnaam. Zij gebruikt de naam Nena ook als artiestennaam, maar gezien het feit zij de naam sinds haar jeugd al gebruikt is het mij onduidelijk of je dit een pseudoniem noemt of gewoon een roepnaam.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Een pseusoniem is een naam die je alleen gebruikt voor een bepaald doel. Men doet dit vaak om in het privéleven geen last ervan te hebben. In het privéleven gebruikt men dan de gewonen naam.
Een roepnaam kies je vaak niet zelf. Het kenmerk is juis dat die wel in het privéleven wordt gebruikt.
De artieste Nena gebruikt dus haar roepnaam en niet als pseudoniem. Pseudo betekent niet-echt, vals schijn. En Nena gebruikt haar roepnaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als iedereen haar zo noemt ook prive lijkt het mij een roepnaam.