viskom en aquarium betekenen eigenlijk hetzelfde. een doorzichtige bak waar vissen of andere waterdieren in leven. bij aquarium denken we echter al snel aan iets groters dan een viskom. maar een aquarium hoeft dus niet groter te zijn.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
een aquarium is ook vaker meer aangekleed met plantjes en steentjes. een viskom heeft hooguit 1 drijfplantje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vissenkom is voor de zoetwater visjes... Denk aan o.a goudvissen en sluierstaartjes. Deze hebben doorgaans geen zuiveringspompjes of verwarmings-apparaatjes nodig.
In een aquarium worden al gauw de tropische visjes gehouden. Deze hebben een bepaalde tempratuur in de bak nodig en zuiveringspompjes ivm algen....
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
klopt allemaal. echter qua woordbetekenis zou je zo'n grote aangeklede bak dus ook viskom mogen noemen. maar wat ik al zei, meestal noemt men zoiets dan een aquarium.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt me dat je een rechthoekige bak geen KOM kunt noemen, een kom is bij mij toch echt rond of klopt dat niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tijd dat we goudvissen in een dieronvriendelijke kom houden is toch echt wel lang voorbij mag ik hopen? Goudvissen hebben evengoed een degelijke filtering nodig en een vissenkom is veel te klein. Een goudvis heeft minstens 60 liter nodig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag was niet of je diervriendelijk goudvissen in een kom kunt houden Daki....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn reactie was een reactie op Loesje, die blijkbaar denkt dat men wel goudvissen en sluierstaarten in een kom kan houden.
Ik citeer even van wikipedia:

"Een aquarium (meervoud aquariums of aquaria) is een bak met water waarin onderwaterflora en -fauna gehouden wordt met de bedoeling vissen, lagere dieren en/of planten te verzorgen, te tonen en/of te kweken. "

Als dat de definitie van een aquarium is valt een vissenkom daar in mijn ogen niet onder. Een vissenkom is pertinent dieronvriendelijk. Het is te klein, men kan het niet deftig inrichten om aan alle noden van het onderwaterleven te voldoen en dus kan men niet van een degelijke verzorging spreken, wat in een aquarium dus per definitie mogelijk moet zijn.

Kortom, een aquarium is iets waarin men dieren en planten kan houden die onder water leven bijvoorbeeld garnalen, vissen, slakken, ...
Een vissenkom daarentegen is iets dat men al lang had moeten verbieden! Want buiten het feit dat het meestal te klein is, kan je er op bijna geen enkele deftige manier voor waterzuivering zorgen. Met andere woorden: of de vissen vergiftigen zichzelf in een vissenkom. Of de vissen dienen te vaak vers water te krijgen met ongewenste schommelingen en stress tot gevolg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aquarium is voor al hetgeen dat uitsluitend kan leven in water (aqua is Latijns voor water) Reptielen die deels water nodig hebben zoals salamanders en kikkers plaatst met in een terrarium (terra betekent aarde) Ook andere niet waterminnende dieren zoals slangen steekt men in een terrarium.Er steekt dus wel een foutje in je antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat denk je da tik onder onderwaterflora versta? Want ik ben het met je eens. Een huisvesting voor bijvoorbeeld reptielen die (deels) water nodig hebben zou ik een aquaterrarium noemen.
Betekenis ' viskom '
vis·kom (de; v(m); meervoud: viskommen)
ronde glazen kom voor goudvissen

Betekenis ' aquarium '
aqua·ri·um (het; o; meervoud: aquariums, aquaria)
(glazen) bak met water voor het houden van waterdieren, waterplanten enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen idee waarom je de min krijgt, ik vind het het beste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook geen idee, jaloersheid waarschijnlijk. Als die plus van jou is, bedankt.