Wat is het verschil tussen Onbewust en Onderbewust?

Ik hoor het vaak door elkaar gebruiken.
Maar volgens mij zit er een verschil in, alleen weet ik niet goed wát voor verschil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
11.6K

Het beste antwoord

De termen 'het onbewuste', 'het onderbewuste' en 'het onderbewustzijn' worden nogal eens door elkaar gebruikt, wat aanleiding geeft tot begripsverwarring. Volgens Van Dale woordenboek wordt met 'onderbewustzijn' of 'onderbewuste' hetzelfde bedoeld, namelijk een bewustzijnsniveau tussen het onbewuste en het bewuste. Dit komt overeen met wat mensen in het dagelijks spraakgebruik bedoelen als ze van iets 'onbewust' of 'niet bewust' zijn, doordat bijvoorbeeld iets doen zonder er bij na te denken. Met 'het onbewuste' wordt echter iets totaal anders bedoeld, namelijk psychische 'inhouden' zoals gevoelens waarvan men zich niet bewust is en die ook nooit zullen doordringen tot het bewustzijn omdat ze bijvoorbeeld verdrongen zijn.

Het onderbewuste wordt ook wel het tweede bewustzijn genoemd. Bij het eerste bewustzijn worden waarnemingen bewust waargenomen en overdacht. Bij het onderbewuste worden waarnemingen wel waargenomen, maar dat gebeurt dan onbewust. Je denkt niet bewust na over de waarneming die je doet, maar toch neem je ze waar, onbewust. Onbewust worden die waarnemingen in het geheugen opgeslagen. Op een later tijdstip kunnen die onbewust opgeslagen waarnemingen, bewust gemaakt worden. Een gedachtegang kan dan zijn : "Hé heb ik dat niet eerder gezien (of gehoord, geroken, geproefd, gevoeld)?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal goed.
+

Andere antwoorden (4)

Onbewust slaat op een handeling (onbewuste daad) terwijl het onderbewuste deel uitmaakt van je geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbewust is onbewust, dus dat is het onkenbare...
Onderbewust is wel bewust, maar niet herkend, dus het is voelbaar, maar niet herkenbaar en benoembaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onbewust is "zonder het te weten" dus niet express maar per ongeluk. Onderbewust spiritueel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk : onderbewustzijn de ziel is
Onbewust je ego
Bewust: je bent bewust zijn van je gedachten en alles eromheen