Waarom zeggen duitsers 'guten' morgen en 'gute' nacht?

Waarom zetten ze een extra N achter gute bij guten morgen en niet bij gute nacht?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4.7K

Het beste antwoord

dat heeft met het geslacht van de woorden te maken.

Der Morgen is mannelijk.
Die Nacht is vrouwelijk

het geslacht van het zelfstandig naamwoord heeft invloed op de uitgang van het bijvoeglijk naamwoord er voor.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat 'Morgen' in het Duits een mannelijk woord is (der Morgen), en 'Nacht' een vrouwelijk woord is (die Nacht).
Cryofiel
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Vielen Dank für die Bestätigung!     ;-)
Omdat Duitsers met een naamvallensysteem werken, waarbij het zelfstandig naamwoord verbuigingen heeft t.o.v. het geslacht en de plaats in de zin van een zelfstandig naamwoord. Sterker nog, het zelfstandig naamwoord kan ook verbuigen om die reden. Het Nederlands had ook naamvallen, maar na de oorlog zijn die eruit geknikkerd door de overheid, politieke keuze dus.

Het heeft in mijn antwoord geen zin meer om nogmaals het woordgeslacht van 'Morgen' en 'Nacht' te gaan noemen, omdat dit al aangegeven is, maar belangrijk is vooral het besef dat het te maken heeft met het naamvallensysteem.

In mijn bron tref je een goed overzicht van dit systeem aan. Naast dit overzicht, zul je je ook moeten verdiepen in de naamval die volgt op een bepaald voorzetsel. Het lijkt allemaal ingewikkeld, maar het is vooral een kwestie van uit je hoofd leren.

De Duitsers maken overigens zelf in de spreektaal vaak een potje ervan, dus je hoeft je niet te schamen om eens een fout te maken. ;)