wat bestond eerder Engels of Nederlands?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat doen ze tegenwoordig toch op de basisschool?

Het beste antwoord

Geen van beide. Zowel het engels als het nederlands zijn voortgekomen uit andere, oudere, talen.
Voor een deel zelfs uit dezelfde: fries en saksisch.
Nadat Willem de Veroveraar in 1066 Engeland had veroverd kreeg het Frans daar ook veel invloed op de taal.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja...dit is een kort door de bocht antwoord. Er valt nog veel meer en genuanceerder over te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk zomaar het Nederlands.
Er is niet zo heel veel bekend over de echt oudste vorm van het Nederlands maar,,,. er zijn een aantal tekst-fragmenten uit de 9e eeuw gevonden die daarop wijzen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk engels want dat is een wereldtaal en Nederlands is als het goed is gevormd door latijn engels enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is natuurlijk nonsens, Engels is een wereldtaal omdat het gesproken wordt in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, deze landen zijn succesvol en erg belangrijk op verschillende Internationale fronten (Politiek, Economie etc.) Bovendien zijn er zo'n 380 miljoen mensen die dit als moedertaal hebben, dit tegenover 23 miljoen mensen die Nederlands als moedertaal hebben. Dat Engels een wereldtaal is zegt dus niets over hoe oud het is.
als de oudste fragmenten van het nederlands uit de 9e eeuw komen terwijl het engels ontstaan is sinds 1066 de Normandiërs Engeland veroverden en het Frans het Angelsaksisch drastisch veranderd heeft in het Engels, is het duidelijk dat het Nederlands veel ouder moet zijn. maar ouderdom zegt bij talen niet erg veel. Mengtalen zijn doorgaans levenskrachtiger - kijk naar het [vrijwel niet vermengde] IJslands tegenover het [heel veel vermengde] Engels en het [ietwat minder maar toch veel vermengde] Nederlands
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud de Nederlandse taal precies is, is onmogelijk te zeggen. Je zou het kunnen vergelijken met families: er is telkens weer een vader te vinden en een moeder, die ook weer een vader en een moeder hadden, die ook weer vaders en moeders hadden etc. Je kunt de lijn naar het verleden doortrekken tot je niet verder kunt. Je kunt niet zomaar een begin aanwijzen. Met talen is het net zo. Ons Nederlands is de tegenwoordige versie van het Nederlands van honderd jaar geleden. En dat was weer de afstammeling van het Nederlands van 200 en 300 jaar geleden etc. Vandaar dat men zegt dat de talen onbepaalbaar oud zijn.

Alle talen zijn ontstaan uit het Indo-europees. Daaruit is het Oer-germaans ontstaan. Hier zijn Oost- , Noord- en West-germaans uit ontstaan. Uit het West- germaans zijn zowel het Engels als het Nederlands ontstaan.
(In de bron staat dit in een overzichtelijk schema weergegeven).
Maar welke taal eerder bestond valt niet aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engels bestond eerder dan Nederlands.
Het Oudengels (evenals het Oudfries) dateert uit de 7de/8ste eeuw.
Het Oudnederlands dateert uit de 9de eeuw. Onder Oudnederlands wordt verstaan: o.a. Oudvlaams, Oudbrabants, Oudzeeuws, Oudhollands en Oudutrechts,
De oudste, thans bekende, tekst in het Oudnederlands dateert zelfs uit het jaar 425. Het is een runentekst op een in 1996 in de Betuwe gevonden zwaard.
Bron: NRC, 5 februari 2022. Artikel: Hoe het Kustgermaans de Nederlandse taal baarde.
Originele bron: Grote geschiedenis van de Nederlandse taal - auteur Jelle Stegeman. Uitg. Amsterdam University Press, 2022.