Klopt het dat, als er zowel voor als na een werkwoord het woord "ik" staat het werkwoord stam + t wordt geschreven?

Ik meen me te herinneren dat ik zoiets ooit heb gehoord op de middelbare school. Ik kan me echter ook geen voorbeeld verzinnen dus het zou fijn zijn als er ook een voorbeeld kan worden gegeven met een zin waarin het staat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (3)

Nee, dat klopt niet, Ik is altijd alleen de stam
Misschien ben je in de war met jij of je
daarbij is het stam +t als jij voor het werkwoord komt en zonder t als jij erna komt
Jij loopt en loop jij
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
klopt, dank voor de aanvulling
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies het voorbeeld is natuurlijk: Loopt je broer ook hard?
Gemakkelijk te onthouden: bij ik komt er nooit een extra t bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat klopt niet, want bij ik komt nooit een t achter de stam.

Wat ik op school heb geleer is bij de ik vorm gewoon de stam

Ik denk dat u bedoelt dat je met hij stam +t doet.
Hiervoor heb je ook een trucje door op de plaats van het ww lopen in te vullen. Dit kan alleen in de tt
Bv. Harry (spelen)...... Elke avond
Harry loopt elke avond
Dan wordt het harry speelt(stam+t) elke avond