Hoe noemt men het leesteken ; en waar dient het voor ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Een puntkomma of een kommapunt is een leesteken dat midden in een zin wordt geschreven. Achter een puntkomma komt dan ook geen hoofdletter[1]. De informatie aan weerszijden wordt door het gebruik van de puntkomma sterk met elkaar verbonden, veel sterker dan wanneer er een punt gebruikt zou zijn. Bij gebruik van een komma is het verband tussen de twee zinsdelen nog sterker. Een richtlijn voor het gebruik van een ";" is: als er in een zin twee keer de combinatie onderwerp/vervoegd werkwoord/lijdend voorwerp voorkomt en deze twee zinsdelen liggen duidelijk in elkaars verlengde of zijn zonder elkaar weinigzeggend dan kan, om de leesbaarheid te vergroten, een puntkomma gebruikt worden om zowel enige scheiding aan te geven als de delen enigszins bij elkaar te betrekken.

Het nadeel van veelvuldig gebruik van de puntkomma is dat een tekst erg drammerig over kan komen en een voordeel is dat door gematigd gebruik ervan een tekst wat meer gaat leven en eventueel kilheid verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (4)

Het is de punt-komma.

Met gebruitk eht om zinnen van elkaar te scheiden die niet echt afzonderlijke zinnen zijn, oftewel: Twee zinnen die aan elkaar vasthangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbeeld:
"Er zijn diverse antwoorden mogelijk; daarvan is er altijd een de beste."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom zou je dan geen komma gebruiken in plaats van punt-komma??
Ik gebruik ze vaak in opsommingen. Iedereen bij ons, eigenlijk:
...vergunning te verlenen, onder de voorwaarde dat:
- het vrijkomende asbest blabla;
- de bouwmaterialen voldoen aan bla en blabla;
- waardevol archeologisch bodemarchief blablabla;
- beschermde diersoorten blablablabla.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, en totally beside the point maar ook wel leuk, in 't Engels heet het een semicolon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het fijne wilt weten van de puntkomma is de Leestekenwijzer van P.J. van der Horst (1990) erg handig.

Hij begint zijn hoofdstuk over de puntkomma met de opmerking dat het een moeilijk leesteken is, en daarom niet veel wordt gebruikt. Mensen gebruiken liever een punt of een komma. Soms is een puntkomma echter beter.

Je gebruikt de puntkomma in twee gevallen:

1) om verband aan te geven
2) in opsommingen

Zie verder: Leestekenwijzer, blz. 35 -40.

(RJ)