Wat is het verschil tussen pleonasme, tautologie en contaminatie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
90.5K

Het beste antwoord

Een pleonasme ontstaat wanneer je een bepaalde eigenschap nog eens uitdrukkelijk omschrijft (dubbelop) , dit is een stijlfout. Bijvoorbeeld: De zwarte kraaien, de witte sneeuw.

Een tautologie bestaat uit twee woorden die hetzelfde betekenen, bijvoorbeeld: Blij en Verheugd, Haastig en Snel, Vermoedelijk en Waarschijnlijk.

Een contaminatie ontstaat wanneer je twee woorden/uitdrukkingen door elkaar haalt, bijvoorbeeld: 'Het rijst de spuigaten uit' dit moet zijn: het loop de spuigaten uit of het rijst de pan uit.
Er ontstaat dus een verkeerd nieuw woord of verkeerde nieuwe uitdrukking, bijvoorbeeld: 'Verexuseren' dit is een contaminatie van 'zich verontschuldigen' en 'excuseren'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed en duidelijk antwoord. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom is dat nu weer genant? Waarom zou je tekst in je eigen woorden zetten als er al iemand heel lang over heeft nagedacht? De antwoorden zijn goed en als ze uit dezelfde bron komen duidt dat er alleen maar op dat die bron goed te vinden is en er goed uitziet. Eigenlijk moet dit antwoord verwijderd worden want er zijn al twee prima antwoorden gegeven. Heleen had zich de moeite kunnen besparen.

Andere antwoorden (2)

In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt, al dan niet opzettelijk; voorbeelden: houten boomstam, dubbel openslaande porte-briséedeuren. De eigenschap wordt altijd in een andere woordsoort uitgedrukt dan het hoofdwoord; een pleonasme bestaat dan ook vaak uit een combinatie van een bijvoeglijk en een zelfstandig naamwoord.

Een tautologie noemt het begrip of denkbeeld tweemaal of meerdere malen; voorbeelden: enkel en alleen, blij en verheugd, pais en vree. Een tautologie bestaat meestal uit twee of meer woorden van dezelfde woordsoort, dikwijls twee bijvoeglijke of twee zelfstandige naamwoorden.

Een contaminatie is een verhaspeling van twee woorden of uitdrukkingen met een verwante betekenis, waardoor een verkeerd nieuw woord of een verkeerde nieuwe uitdrukking ontstaat. Bekende voorbeelden van contaminaties zijn duur kosten (uit duur zijn en veel kosten), optelefoneren (uit telefoneren en opbellen) en tot een van de weinigen behoren (uit tot de weinigen behoren en een van de weinigen zijn).
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
"In een pleonasme wordt een eigenschap die noodzakelijk eigen is aan het genoemde ten overvloede in een bepaling uitgedrukt, al dan niet opzettelijk; voorbeelden: houten boomstam, dubbel openslaande porte-briséedeuren. De eigenschap wordt altijd in een andere woordsoort uitgedrukt dan het hoofdwoord; een pleonasme bestaat dan ook vaak uit een combinatie van een bijvoeglijk en een zelfstandig naamwoord.

Een tautologie noemt het begrip of denkbeeld tweemaal of meerdere malen; voorbeelden: enkel en alleen, blij en verheugd, pais en vree. Een tautologie bestaat meestal uit twee of meer woorden van dezelfde woordsoort, dikwijls twee bijvoeglijke of twee zelfstandige naamwoorden."

Zo. Da's even ingewikkeld. Bij een pleonasme ('witte sneeuw', 'nat water') behoren de woorden tot verschillende woordsoorten. Bij een tautologie tot dezelfde woordsoort: hij ergerde zich groen en geel, ze sloeg hem paars en blauw.

Een contaminatie is een verhaspeling van twee woorden. 'Optelefoneren" (in plaats van opbellen of telefonen), 'verexcuseren' (in plaats van verontschuldigen of excuseren). Of, met de fraaiere omschrijving uit de bron:

"Een contaminatie is een verhaspeling van twee woorden of uitdrukkingen met een verwante betekenis, waardoor een verkeerd nieuw woord of een verkeerde nieuwe uitdrukking ontstaat. Bekende voorbeelden van contaminaties zijn duur kosten (uit duur zijn en veel kosten), optelefoneren (uit telefoneren en opbellen) en tot een van de weinigen behoren (uit tot de weinigen behoren en een van de weinigen zijn)."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... dus jouw antwoord, samen met dat van AlphaLimaSi vormen samen een soort van tautologie ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hahahaha:)