Hoe weet je wanneer je een e of een a uitspreekt bij engelse woorden/namen?

Bijvoorbeeld Anna en Linda.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ooit op school bij Engels een leraar gehad die ons meteen leerde hoe je in het engelse woordenboek het fonetisch schrift moest lezen. Omdat de Engelse uitspraak niet altijd zo logisch is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog een aanvulling op mijn eerdere reactie. Er is niet altijd een eenduidig advies te geven over uitspraak. De lettercombinatie EA in Engelse woorden kan op een aantal verschillende manieren uitgesproken worden. Je hebt bv. een sweater, het werkwoord "to learn", een eagle. Alle 3 met een andere uitspraak terwijl de woorden learn, world en girl wel weer dezelfde klank hebben maar een andere schrijfwijze. En er zijn nog wel wat uitspraken van die EA combi. Vandaar dat het kunnen lezen van de fonetische uitspraak bij de woorden in het woordenboek wel handig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voornamen staan niet in woordenboeken broodjeei
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Namen niet inderdaad. Maar in de vraag gaat het ook over Engelse woorden, en dan heb je weer wel wat aan mijn antwoord.

Antwoorden (3)

Dat is een kwestie van aanleren. Waarom zeggen we de k als we conclusie zeggen en waarom de c als we cellen zeggen? Dat is gewoon zo. Dus Anna spreek je uit als enna. En linda speek je eigenlijk hetzelfde uit maar in Engeland zal de toon meer op lindah liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt vooral bepaald door het de letter die erop volgt. Als er een medeklinker achter staat dat wordt een a uitgesproken als een e[h]. Komt er geen letter achter, dan wordt een a uitgesproken als een a[h].
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe zit het dan als de a in het midden van een naam zit?
Zoals Horan of Malik?
Amadea
10 jaar geleden
Dat zijn geen Engelse namen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee maar toch hoe spreken ze dat dan uit als a of als e?
Amadea
10 jaar geleden
Zie http://translate.google.nl/#en/nl/Horan%20and%20Malik en klik op het luidsprekertje. Bij Horan klinkt de a als een klank die tussen de e en de u inzit, bij Malik is het een duidelijke èh.
Wil je dit goed leren beheersen, dan zul je je moeten verdiepen in Engelse fonetiek. Er zijn zeker wel regels voor. Besef alleen wel dat het per dialect dan wel versie van het Engels verschilt. Er zijn zelfs zeker Engelse dialecten waarbij je nauwelijks verschil in uitspraak zult horen tussen het Nederlandse 'Anna' en het Engelse.

Het belangrijkste verschil in uitspraak tussen de versies Engels, zie je bijvoorbeeld in deze twee woorden:

can't [VS Engels: kèn't, Brits Engels: kan't]
again [VS Engels: uh-gèn, Brits Engels: uh-géén]

Het hangt er dus maar net vanaf welk accent jij wilt aanleren. Als je met Amerikaans Engels in Groot-Brittanië aankomt, zul je al gauw merken dat er een enorm verschil in zit, niet alleen qua uitspraak, maar ook qua woordgebruik. Nog een voorbeeld van a-gebruik in het Engels:

the bad bat went to bed in bath (ik ben benieuwd of de gemiddelde Amerikaan in zijn afgevlakte dialect überhaupt verschil aan kan brengen tussen bad, bat en bed :D :D)