hoe is de taal vanuit afrika over de hele wereld verspreid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraag is onduidelijk. Wil je een soort landkaart met pijlen en bij elke pijl een jaartal en een mogelijke transitie (indo-europees>latijns) ofzo?

Antwoorden (3)

De mensheid is (waarschijnlijk) uit Afrika over de wereld verspreid en voor zover de mens toen al een taal bezigde, door hem meegenomen bij landverhuizingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Rondom de evolutionaire geschiedenis van taal zijn nog veel vragen onbeantwoord.
Gedurende de laatste 2 of 3 miljoen jaar is het menselijk brein driemaal zo groot geworden. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie_van_de_mens

"Verspreiding van talen
Omdat de eerste mens in Afrika woonde, wordt aangenomen dat taal is ontstaan in Afrika en van daaruit over de wereld is verspreid. Om erachter te komen hoe dit gebeurde en wanneer, proberen historische taalkundigen de evolutionaire stappen terug te volgen. Bij gedocumenteerde talen is dat goed te doen. Maar het wordt giswerk als de teksten opraken."

Ik haal uit deze tekst: "wordt aangenomen dat taal is ontstaan in Afrika" en "Maar het wordt giswerk als de teksten opraken."

http://vertalersnieuws.blogspot.be/2012/02/de-talenreis-het-ontstaan-van-taal.html

Het is nog de vraag of de taal (dus geen dierlijke geluiden en kreten) ontstaan is in Afrika

Toegevoegd na 1 dag:
Neem eens de woordje kom en dom. Kom wordt gebruikt in het *NU* en kan men gebruiken zonder na te denken net zoals men een kreet uitstoot. Dom daarentegen, zeg je zo maar niet tegen derden zonder nagedacht te hebben. Het woord "dom" is dus zeker taal. Als "kom" ook taal is zijn kreten en gebaren het eveneens.
Een doofstomme kan communiceren door "gebarentaal.
Als je hier op doorborduurt heeft taal altijd bestaan en overal.
De taal zoals wij het kennen zal eerder ontstaan zijn in het Oosten aangezien daar de eerste grote beschavingen ontstonden en eveneens het schrift.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer we over "de denkende mens" spreken... de homo sapiens bestaat "pas" zo'n 200.000 jaar... Hoe het zit met het menselijk brein dat de laatste 2 of 3 miljoen jaar drie maal zo groot is geworden weet ik ook niet, Men veronderstelt dat talen vaak ontstaan zijn als klik-talen. In Afrika worden dergelijke talen gekend als Khoisan-talen. (Xsosha) Bijvoorbeeld de Bosjesman en de Zoeloes (isiZulu) spreken dergelijke talen. (http://www.yourepeat.com/watch/?v=nr3CqvLTMzM&feature=youtube_gdata) UIteindelijk gebruiken wij ook om seintjes door te geven de 'klik' in ons geluidsarsenaal. In in ze taak gebruiken we de k de t, de d, x, maar ook een g is een vorm van een klik. Deze klik-klanken werden verbonden met klinkers waardoor uiteindelijk "onze" bekende talen zouden zijn ontstaan. Onderzoekers vermoeden dat kliktalen aan de basis van onze talen stonden, juist ook omdat er nog levende kliktalen bestaan (zie link), maar ook omdat veel van dergelijke klik-achtige geluiden in nagenoeg alle talen voorkomen. Men vermoed dat de talen 'gewoon' met de mensen stroom meegevoerd werden. Mensen, als individu bijzonder kwetsbaar, zijn in een groep veel sterker, en hebben altijd moeten samenwerken. Dus moest er overleg zijn. Het is aannemelijk dat mensachtigen altijd hebben gecommuniceerd om te overleven in de wildernis van weleer. Het is aannemelijk dat de talen of de basis ervan met zich met de mensen vanuit Afrika verspreidden. Of mensen ooit dierlijke geluiden hebben gemaakt als Fader veronderstelt is twijfelachtig: waarschijnlijk hebben voorgangers van mensen deze weg al geëffend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga nog eenmaal zeggen dat taal en het ontstaan ervan zo maar niet te achterhalen is, eveneens veel te complex om dat hier in een paar woorden uit te leggen. Ik citeer even een stukje tekst en plaats bijhorende link. "Het heeft miljoenen jaren geduurd voordat de huidige mens, met de wetenschappelijke naam homo sapiens sapiens, 40 000 jaar geleden verscheen. Gegeven zo'n onmetelijke tijdsdiepte is niet zonder meer te achterhalen op welk punt de mens(achtige) `spraaktaal' begon te gebruiken. Hier zijn de meest uiteenlopende mogelijkheden denkbaar. Het ene uiterste is dat de ontwikkeling van taal evenwijdig verliep met die van het geslacht homo, met een ontstaansgeschiedenis van honderdduizenden jaren. De oertaal was vast primitiever dan de taal van de moderne mens, maar kan niettemin voldaan hebben aan de definitie. Het andere uiterste is dat gesproken taal slechts een relatief jonge vinding is, waarvan de oorsprong enkele duizenden jaren in het verleden ligt. De aanvang van het spreken van taal nauwkeurig te dateren lijkt dus niet eenvoudig. Maar in ieder geval geldt dat de mens alvorens het te doen, het moest kunnen." http://www.habekotte.com/taalbureau/oerklank.htm Blijkbaar ben ik oerdom aangezien ik steeds minnen krijg al ik durf te antwoorden op een vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik nog vergeet, u zegt: "Mensen, als individu bijzonder kwetsbaar, zijn in een groep veel sterker, en hebben altijd moeten samenwerken. Dus moest er overleg zijn."
Klopt, wolven leeuwen, hyena's en andere dieren jagen ook in groep en communiceren eveneens. Maar zij doen dat zonder taal. De eerste mensen hebben dat ongetwijfeld ook gedaan.
Ik denk niet dat de taal uitgerekend in Afrika is ontstaan. Taal en communicatie is iets wat elke mens beheert.
Als de evolutie in Afrika is begonnen, wil dat niet zeggen dat daar ook de taal is begonnen. Het kan zomaar zo zijn, dat men daar in die tijd alleen klanken uitstootte en er geen woord gesproken werd.
Overal waar mensen opdoken werd zo gecommuniceerd. Totdat er verschillende woorden werden gemaakt om dingen te benoemen. In den beginne werden er ook uitsluitend dialecten gesproken. Daardoor kon men zich niet verstaan als men alleen al in een andere streek woonde. Een universele taal ontstond pas toen er schriftgeleerden kwamen die dit tot een taal ontwikkelden die pas, toen er scholen kwamen, werd geleerd. Eerst alleen aan kinderen uit rijke welstandgezinnen, later ook aan 'gewone arbeiderskinderen'. De taal zoals we die nu kennen, zal dan ook in die landen zijn ontstaan waar bijv. de monniken al schreven of waar de schrijvers heen gingen toen er van cultuur sprake werd.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet omdat er nog geen schrift bestond dat er geen taal zou zijn.
Taal is pas kunnen ontstaan na de vorming van ons strottenhoofd (stembanden) Dit gebeurde in een later stadium van de mensheid. Weinig weten dat de mens het enige wezen is dat over stembanden beschikt.
Als ik uw redenering volg hadden de Kelten Noormannen en de Galliërs bv geen taal, dit is toch onzin. Dialect bestaat nog steeds wereldwijd en is toch ook een taal.
amc
10 jaar geleden
Er is een verschil tussen klanken uitstoten en gesproken taal. Pas nadat woorden op schrift gesteld werden ontstond er een taal.
Een dialect is geen universele taal, het is een taaleigen van een bepaalde groep mensen en een buitenstaander verstond daar vaak geen sikkepit van. Zo was het vroeger gesteld met de mensen en daarom begreep men elkaar niet als men van 'buiten' kwam.
De taal is waarschijnlijk onstaan nadat de homo-erectus overging naar de homo-sapiens, zo'n 100.000 jaar geleden. Hiervoor zijn aanwijzingen gevonden in de fysieke ontwikkeling van de eerste mens. Om meer dan losse kreten te kunnen maken , moest het mond-keelgebied, het vocale apparaat zich namelijk eerst ontwikkelen.
Doordat onze herseninhoud groeide en de samenleving complexer werd (men ging hutten bouwen, land bewerken enz) kwam de ontwikkeling van taal in een stroomversnelling terecht. Goed samenwerken en communiceren werd nodig en ziedaar; de taal werd in feite geboren. De Kelten, Noormannen e.d. hadden dus al wel een soort onderlinge taal, want die kwamen later.
Het feit dat we stembanden hebben, wil nog niet zeggen dat je ook een taal spreekt. Wel kan je kreten of geluiden voortbrengen dankzij die stembanden.