Wat betekent een 'kruppelkopgewete' (Afrikaans)?

Liedje van Anton Goossen heet kruppelkopgewete, maar wat is kruppelkop?

Weet jij het antwoord?

/2500

Behalve als liedtitel kom ik dat woord nergens tegen, dus misschien is het geen bestaande term maar een zelf bedachte Afrikaanse woordcombinatie. Dichterlijke vrijheid dus. gewete = geweten kop = hoofd kruppel = kreupel: 'wat gebreklike of beseerde ledemate het, sodat daar hinkend voortbeweeg word'. De schrijver zal bedoelen dat de persoon aan wie het lied gericht is een zwak mens is en zich heeft laten verleiden tot het uitvoeren van verwerpelijke daden. Zijn geweten knaagde niet genoeg om 'm ervan te weerhouden.

Bronnen:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kreupel

Dat betekent zoveel als iemand die niet goed wijs is. Ik kan geen 'bron' aangeven als bewijs, maar heb het wel eens gehoord van iemand die in Zuid-Afrika woont en waarmee ik vroeger veel correspondeerde. Diegene leeft echter niet meer, dus ik kan het helaas niet meer 'bewijzen'. Toegevoegd na 6 minuten: Dat is dus een 'kruppelkop'. 'Gewete' is daar net als bij ons; het geweten'. - het besef tussen goed en kwaad-. Ik neem dan aan dat 'een kruppelkopgewete' (ziend als het geweten van iemand die ze niet op een rijtje heeft), dus geen geweten is dat een gezond weldenkend mens wél heeft.

Ik heb de vraag rechtstreeks doorgestuurd naar de auteur van het lied zelf. Dit heeft hij geantwoord: Anton Goosen 10 mei 19:02 "kruppelkop - a head that is cripple or not well, in afrikaans "mank" of "skeefloop" Hoop dit maak sin - groeten anton"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100