Wat betekent een 'kruppelkopgewete' (Afrikaans)?

Liedje van Anton Goossen heet kruppelkopgewete, maar wat is kruppelkop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prachtige en simpele vraag, maar het antwoord is het niet. Ik ben eveneens nieuwsgierig wie een volledig antwoord kan geven. Ikzelf ben er volop mee bezig, en ik niet alleen mijn gedacht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is Goosen met een S en "kruppelkopgewete" zijn 2 afzonderlijke woorden, "kruppelkop" en "gewete"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van doe 1 s klopt maar dat 2e klopt wat je zegt klopt niet. ik snap troiwens niet waarom.je hier nog.op reagert

Antwoorden (3)

Behalve als liedtitel kom ik dat woord nergens tegen, dus misschien is het geen bestaande term maar een zelf bedachte Afrikaanse woordcombinatie. Dichterlijke vrijheid dus.

gewete = geweten
kop = hoofd
kruppel = kreupel: 'wat gebreklike of beseerde ledemate het, sodat daar hinkend voortbeweeg word'.

De schrijver zal bedoelen dat de persoon aan wie het lied gericht is een zwak mens is en zich heeft laten verleiden tot het uitvoeren van verwerpelijke daden. Zijn geweten knaagde niet genoeg om 'm ervan te weerhouden.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt niet volledig met wat je zegt, ik sta al iets verder, maar geef voorlopig nog niets vrij om het spannend te houden.
Amadea
10 jaar geleden
Hoe zou jij verder kunnen staan, terwijl er géén informatie over te vinden is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is nu juist wat er ontbreekt in mijn eerste reactie. Misschien hebt u wel gelijk, maar toch steekt er een foutje in, Ik hoop voor jou dat u mij voor bent...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kreupel hoofd is toch niks.
Amadea
10 jaar geleden
"Ik hou je veilig" is toch ook niks?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die reactie die je wist dat zou komen!
Dat betekent zoveel als iemand die niet goed wijs is. Ik kan geen 'bron' aangeven als bewijs, maar heb het wel eens gehoord van iemand die in Zuid-Afrika woont en waarmee ik vroeger veel correspondeerde. Diegene leeft echter niet meer, dus ik kan het helaas niet meer 'bewijzen'.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat is dus een 'kruppelkop'. 'Gewete' is daar net als bij ons; het geweten'. - het besef tussen goed en kwaad-.
Ik neem dan aan dat 'een kruppelkopgewete' (ziend als het geweten van iemand die ze niet op een rijtje heeft), dus geen geweten is dat een gezond weldenkend mens wél heeft.
amc
10 jaar geleden
Ik heb de vraag rechtstreeks doorgestuurd naar de auteur van het lied zelf. Dit heeft hij geantwoord:

Anton Goosen 10 mei 19:02
"kruppelkop - a head that is cripple or not well, in afrikaans "mank" of "skeefloop" Hoop dit maak sin - groeten anton"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En welke nieuwe informatie geef jij hier dan mee? Is toch hetzelfde als wat ik al schreef? De vraag wat een kruppelkopgewete is wordt hier echt niet stelliger mee beantwoord...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen "kruppelkopgewete" maar "kruppelkop" en "gewete", twee verschillende woorden.
In uw antwoord, juist of niet, suggereert u ("misschien", "zal bedoelen").
Mijn antwoord komt van de schrijver zelf en is dus 100% juist.
Amadea
10 jaar geleden
Er wordt toch echt een combinatie van de twee woorden gemaakt. "Hoe gaat het nou met jou en je kruppelkopgeweten?"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt niet aan elkaar geschreven. http://www.youtube.com/watch?v=12vns7iDFcQ
Amadea
10 jaar geleden
Hier wel: http://www.youtube.com/watch?v=lmw5duxy5dE
en als je er naar luistert hoor je ook duidelijk dat de twee bij elkaar gezongen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat liep er fout? Als je in Google ging zoeken op "kruppelkopgewete" en "Anton GoosSen" met twee *S en* kwam je bij die video uit waarvan jij nu een link geeft. Maar Gian Groen is de schrijver van het lied niet.
Ik heb het bericht van Anton op 10 mei al gekregen, maar wacht nog steeds op een bericht van een vriend ginder, die aan het rondreizen is wegens nog geen antwoord. Daarom dat ik het nu toch al plaats. Ten slotte zal ik nooit een antwoord geven zonder zeker te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea, jij geeft geen bron maar je knoopt wat informatie aan elkaar. Elders vraag je om een bron, de bron van kreupel is echt niet genoeg. Fader heeft wel een bron, van de maker van het lied nog wel dus dat is weldegelijk nieuwe informatie.