Welke oude woorden zouden weer gebruikt moeten worden? Denk bv aan: addergebroed, wankelmoedig, al wat dies meer zij, vlerk, gramschap,

onversaagd, rapalje, abusievelijk, edoch, onverwijld

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Antwoorden (13)

'gramschap' is een oud woord, dat kom je in de praktijk niet meer tegen.

Alle andere woorden komen regelmatig voor. Sommige kom ik regelmatig tegen, andere gebruik ik zelf.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sakkerloot, dat vind ik echt een geniaal woord.

Betekenis:
sak·ker·loot
1 [inf.] bastaardvloek om verbazing uit te drukken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo, weer? Behalve gramschap zijn de woorden en uitdrukkingen die je als voorbeeld geeft, allemaal door mij in gebruik. Niet dagelijks, maar als ze toepasbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IJlen (te gebruiken in bijvoorbeeld de benaming ijlbode die men vroeger gebruikte voor een (spoed)koerier.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord des wil ik graag weer terug zien. Dus gewoon weer lekker ouderwetsch (ja met sch in dit geval) des morgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou graag een heel erg verouderd en vergeten woord willen terugzien:

WERELDVREDE
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mooie is dat veel van deze woorden verkapte scheldwoorden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
consciëntieus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sneef liever dan dat die snoodaards uit de media (tegenwoordig vaak als enkelvoudig "het media" aangeduid) woorden als het zwerk in hun (thans hen) rappe mond gaan nemen; ik word al enigszins onpasselijk bij de gedachte.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Terug kan niet. Taal blijft in ontwikkeling en er zullen steeds vernieuwingen plaatsvinden. Ik vind dat we van deze woorden moeten genieten als "oude woorden" en ze af en toe moeten gebruiken als we de de taal om één of andere reden plechtig willen laten klinken. Taalgebruik voor speciale gelegenheden dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang mensen, met kennis van deze woorden, deze blijven bezigen, zullen zij altijd op te diepen zijn uit de databank van goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms kijk ik wel op van de beperkte woordkennis. Zo gebruikte ik eens in een memo op mijn werk de zinsnede "dat is mogelijk noch gewenst".

De lezer, iemand met een universitaire opleiding, had geen idee wat ik bedoelde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger...
kon een man ook ongesteld zijn. Dat betekende gewoon dat ie niet zo lekker was. Tegenwoordig kijkt men raar op.