Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke oude woorden zouden weer gebruikt moeten worden? Denk bv aan: addergebroed, wankelmoedig, al wat dies meer zij, vlerk, gramschap,

onversaagd, rapalje, abusievelijk, edoch, onverwijld

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (13)

'gramschap' is een oud woord, dat kom je in de praktijk niet meer tegen.

Alle andere woorden komen regelmatig voor. Sommige kom ik regelmatig tegen, andere gebruik ik zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sakkerloot, dat vind ik echt een geniaal woord.

Betekenis:
sak·ker·loot
1 [inf.] bastaardvloek om verbazing uit te drukken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo, weer? Behalve gramschap zijn de woorden en uitdrukkingen die je als voorbeeld geeft, allemaal door mij in gebruik. Niet dagelijks, maar als ze toepasbaar zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
IJlen (te gebruiken in bijvoorbeeld de benaming ijlbode die men vroeger gebruikte voor een (spoed)koerier.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het woord des wil ik graag weer terug zien. Dus gewoon weer lekker ouderwetsch (ja met sch in dit geval) des morgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou graag een heel erg verouderd en vergeten woord willen terugzien:

WERELDVREDE
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mooie is dat veel van deze woorden verkapte scheldwoorden zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
consciëntieus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik sneef liever dan dat die snoodaards uit de media (tegenwoordig vaak als enkelvoudig "het media" aangeduid) woorden als het zwerk in hun (thans hen) rappe mond gaan nemen; ik word al enigszins onpasselijk bij de gedachte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Terug kan niet. Taal blijft in ontwikkeling en er zullen steeds vernieuwingen plaatsvinden. Ik vind dat we van deze woorden moeten genieten als "oude woorden" en ze af en toe moeten gebruiken als we de de taal om één of andere reden plechtig willen laten klinken. Taalgebruik voor speciale gelegenheden dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang mensen, met kennis van deze woorden, deze blijven bezigen, zullen zij altijd op te diepen zijn uit de databank van goeie vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms kijk ik wel op van de beperkte woordkennis. Zo gebruikte ik eens in een memo op mijn werk de zinsnede "dat is mogelijk noch gewenst".

De lezer, iemand met een universitaire opleiding, had geen idee wat ik bedoelde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger...
kon een man ook ongesteld zijn. Dat betekende gewoon dat ie niet zo lekker was. Tegenwoordig kijkt men raar op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding