is er een relatie tussen de naam Herman en het Spaanse woord voor vriend (Hermano) ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

De naam Herman is een Engelse- maar ook een Duitse jongensnaam.
Het betekent zoveel als 'leger man'.
In Spanje zeggen ze 'Armando' tegen een 'Herman'. Hierin zit ook weer 'Army' of 'Armee' opgesloten, het Engels resp. Franse woord voor leger.
Het enige gemeenschappelijke wat de namen in het Spaans, Duits, Engels hebben is dus 'leger' of 'krijgsmacht'. In feite zit er wel iets van kameraadschap/vriendschap in, als je bedenkt dat krijgsmakkers ook een soort van kameraden zijn.
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hermano komt van het latijnse woord voor kiem / schoot “Germen”, en heeft eigenlijk de betekenis broer of broeder.
http://etimologias.dechile.net/?hermano

Herman komt van het Duitse heerman, wat krijger betekent.
http://www.betekenis-babynamen.nl/naam/Herman

Dus er is geen verband tussen die twee, maar het woord germaan is wel weer verwant met het Latijnse germen.