Hoe kun je Dhr. gebruiken?

Ik heb in een tekst een aantal keer Dhr. of Dhr. Janssen staan, maar ik weet niet of het allemaal dan hetzelfde moet.
En moet het dan met hoofdletter en punt? (Dhr. woont nu zelfstandig) En moet dan ook de naam er achter staan, of is dat niet verplicht? (Dhr. Janssen woont nu zelfstandig)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
37.8K
Antoni
10 jaar geleden
Persoonlijk vind ik "Dhr." en "dhr." lelijk. Ik zou het nooit gebruiken, maar steeds "De heer" en "de heer" voluit schrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me dan ook af wie dat is: Dhr. woont zelfstandig.
Waarom niet gewoon: Mijnheer Janssen woont nu zelfstandig. Gebruik "Zoeken en vervangen " en vervang al die onnodige
afkortingen keurig door de heer .....met naam.

Antwoorden (3)

Dhr gebruik je alleen bij een aanhef.

In een tekst gebruik je gewoon meneer. Meneer Janssen woont nu zelfstandig of later meneer kan nog zelf de trap op. Eén keer de achternaam is voldoende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Dhr." net als "mevr." of "mw" liefst nooit gebruiken. Dus gewoon 'de heer' of 'mevrouw'.

In de dossiers van mensen die in de zorg werken kom je het wel tegen.
Dan krijg je zinnen als:

"Vandaag heeft mw. nieuwe medicijnen gekregen." Of: "Mw. heeft vandaag nieuwe medicijnen gekregen." Taalkundig klopt dat.

Maar je ziet ook zinnen als:

"Vandaag heeft dhr. nieuwe medicijnen gekregen." Of: "Dhr. heeft vandaag nieuwe medicijnen gekregen." Taalkundig klopt dat (inderdaad) niet want na 'de heer' (of dhr., als het dan toch gebruikt moet worden) hoort altijd een (achter)naam te komen.

Ik beschouw het maar als foutief taalgebruik binnen een bepaalde beroepsgroep.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zou beter zijn om in zo'n geval 'meneer' te schrijven in de zorgdossiers. kan zonder achternaam erachter.

Gewoontes laten zich echter maar moeilijk veranderen.
Computoon
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dus er zou eigenlijk een afkorting voor 'meneer' moeten komen.
Computoon
10 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Maar welke zou in aanmerking komen? "Men." is misschien minder bruikbaar omdat ook het woord 'men' bestaat. 'Mhr' (afgeleid van 'mijnheer') zou dan beter zijn maar oogt wat vreemd omdat het tot nu toe een ongebruikelijke afkorting is. Ik vermoed, dat het invoeren van 'mhr' in de wereld van de zorg net zo moeilijk is als het afleren van het gebruik van 'ruwe ham' in de wereld van winkelpersoneel bij de slager.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is toch geen enkel probleem om "de heer X"
gewoon volledig te schrijven.
Het hoeft toch niet met de hand.
Het kan met een klikje "zoeken en vervangen". Inderdaad jammer dat dat niet gedaan wordt.
Computoon
10 jaar geleden
Niet elk zorgdossier bestaat in getypte vorm. Als iemand bijv. thuiszorg krijgt van een zorginstelling dan geeft zo'n instelling een map af met losse bladen. Als een zorgverlener (m/v) langskomt, kijkt deze de map door met de vastleggingen van zijn/haar collega's en schrijft er zelf ook wat in, na de zorg verleend te hebben. Denk aan een dagboek, maar dan op zorggebied. "De heer X' schrijven zou in dat geval wat overdreven zijn. Er is namelijk ter plaatse niemand anders dan de heer X aan wie de zorg verleend wordt.
Zonder hoofdletter.
Wel met een punt.
Over de schrijfwijze van de afkorting dhr. is in het verleden wel wat te doen geweest. Afgekorte woordgroepen (bijvoorbeeld d.d. voor 'de dato') krijgen namelijk normaal gesproken één afkortingspunt voor elk woord. De afkorting van 'de heer' zou volgens dat principe d.hr. moeten zijn. Inmiddels is dhr. volledig geaccepteerd.

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hr.-dhr.-venema
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Volledig? Nou, niet helemaal... Ik vind het lelijk en zal altijd "de heer" voluit schrijven!
Pieter2011
10 jaar geleden
Onzin Dees! Geen idee wie dat ooit bedacht heeft, maar het klopt niet: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/mr-mr-mr.-mr
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Dees: Ik doe er toch niet voor niets een link bij naar
een degelijk taaladvies? Antoni: Ik ben het geheel met je eens
Maar dat heb ik met heel veel afkortingen.
Computoon
10 jaar geleden
Reagerend op Antoni:
Inderdaad, 'de heer' altijd voluit schrijven. Zo ook 'mevrouw'. Maar misschien is dat ouderwets tegenwoordig...