Is 'Hallo, ben Jantje...' correct Nederlands?

Is het volgende correct Nederlands? "Hallo, ben Jantje een jongen van 20 jaar." Of moet het woord 'ik' ook gebruikt worden?

Graag een onderbouwend antwoord.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het woordje "ik" moet ook gebruikt worden. Hallo, ik ben Jantje is een correcte zin. "Ik" is onderwerp. De persoonsvorm. Het onderwerp van de zin is degene die of datgene wat in de zin iets doet of is. Wat moeilijker gezegd: het onderwerp is degene die of datgene wat de werking van het gezegde verricht of van wie of wat die werking uitgaat. "zijn" is het gezegde. [vervoeging: ben]. In een hoofdzin staat de persoonsvorm vooraan of na het eerste zinsdeel. voorbeelden: Ga je mee tennissen? Ik ga vanmiddag tennissen. Ik ben Jantje, een jongen van 20 jaar.

In gewoon gesproken Nederlands hoort het woordje 'ik' erbij. Zoals het er nu staat is het telegramstijl. Kan nog korter: Ben Jantje, jongen 20 jaar. In een contactadvertentie zou het gebruikt kunnen worden, om het zo goedkoop mogelijk te houden. Maar als het gaat om iemand die zich mondeling aan een ander voorstelt, dan moet hij in correct Nederlands zeggen: "Hallo, ik ben Jantje. Ik ben een jongen van twintig jaar oud".

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100