Wat wordt er bedoeld met het sociale klimaat?

In de zin van: hoe was het sociale klimaat in die tijd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.3K

Antwoorden (3)

Hoe mensen met elkaar omgaan.
De onderlinge relatie tussen mensen.

De vraag anders gesteld is dan iets als:

Hoe sociaal waren de mensen in die tijd/Hoe gingen mensen in die tijd met elkaar om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In meer speciale zin betekent het armoede of welvaart, krapte op de arbeidsmarkt of hoge werkeloosheid, de tegenstellingen tussen arm en rijk, groei c.q. vooruitgang, conflicten tussen bevolkingsgroepen of tussen werknemers en werkgevers.
Het is dus een politiek weerbeeld van dat moment. Als voorbeelden Engeland tijdens de mijnstakingen, Nederland tijdens het krakerstijdperk in de zeventiger en tachtiger jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het zien als de leefomstandigheden van de maatschappij.
Waren de mensen arm, hielpen ze elkaar?
Waren de mensen recalcitrant, snel geneigd in opstand te komen?
Waren de mensen vermogend, snobistisch, ieder voor zich of mee laten delen in hun welvaart?
Heerste er een cultuur van broedershap of juist afstandelijkheid en egocentrisme?
Was het rijk tegen arm of met elkaar?
Het klimaat is net zoals het weer, een algehele omstandigheid die heerst in een bepaald gebied.
amc