Wat bedoel iemand als hij/zij zegt: met hem kan je op land gaan zeilen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Spreekwoorden worden vaak verhaspeld. Dit is hier een voorbeeld van. Het spreekwoord 'Er is geen land net hem te bezeilen' betekent dat de persoon in kwestie onhandelbaar is. Als je met iemand 'wel land kunt bezeilen' gebruikt, zou het kunnen dat bedoelt wordt deze persoon volgzaam is en er goed mee samen valt te werken. Her spreekwoord is fout gebruikt. Het kan eigenlijk alleen maar als oorspronkelijk spreekwoord gebruikt worden, want 'land bezeilen', blijf volgens mij een vrij onmogelijke opgave. Een uitdrukking die hier beter op zijn plaats is, is bijv. "Met hem kan ik samen door één deur".

Ik denk dat je bedoelt: "Met hem is geen land te bezeilen". Dat betekent dat diegene onhandelbaar is.

Op de werkvloer worden gezegden ook vaak met opzet verhaspeld zodat je je er niet over kunt beklagen. Bezeilen betekent naar een land zeilen, dit met betrekking tot het oorspronkelijke gezegde (zie Antwoordman). Ik denk dat sommige collega's niet zo goed met je kunnen opschieten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100