is het un keer zo veel of 2 keer zo veel?

Bijvoorbeeld : M gaat naar de kapper voor 15 euro, en R gaat naar de kapper voor 30 euro.
Hoe zeg je het dan : "een keer zo groot " of " twee keer zo groot "

Ik hoor namelijk vaak mensen zeggen dat wanneer het 2 keer zo groot is ,dat ze "un" keer zo groot zeggen, en ik wil weten of dit klopt of fout is .

mvg,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
7.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"un" ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je spreekt het uit als 'un' je schrijft het als 'een'. Precies zoals je het hebt over 'een tafel'.

Antwoorden (2)

Ze zeggen een (zoals je het hebt over een appel) keer zo groot en dat is (gek genoeg) hetzelfde als 2x zo groot. Je legt de klemtoon dan op KEER: het is een kéér zo groot.

Je hebt dan meer over formaten. Die boom is een KEER zo groot als die boom ernaast. We zeggen dat niet zo over geldbedragen, dan is twee keer zoveel duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is: twee keer zo veel.
Dat die fout gemaakt wordt, komt omdat men de zin niet afmaakt.
R. betaalt twee keer zoveel kappersgeld als wat M. betaalt.
Logisch toch, want 30 euro is twee keer 15 euro.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou ook kunnen zeggen:
Hij betaalt een keer zoveel extra!
Maar dat is veel onduidelijker.