Zijn de volgende woorden synoniem of niet: echt waar / meen je dat / serieus?

Ik carpool elke dag met een Pools/Italiaanse die al vijf jaar in Nederland woont en elke dag bespreken we de Nederlandse taal.

Als ik iets vertel wat haar verbaast zegt ze heel vaak: "Serieus?". Op zich is dat goed maar ik zelf zou dat woord nooit zo gebruiken. Ik gebruik 'Echt waar?" maar ik ken ook mensen die zeggen: "Meen je dat?"

Zelf gebruikt ze ook vaak het woord serieus als ze een verhaal vertelt, dus tussendoor als ik me erover verbaas.

Zijn deze drie woorden/woordgroepen 100% inwisselbaar en wordt -serieus- net zo vaak gebruikt als de twee anderen in het Nederlands? Ik wil haar namelijk wel de goede dingen leren en niet alleen de woorden die ik zelf gebruik.

Toegevoegd na 1 uur:
Ter aanvulling: we geloven elkaar allebei 100%, het is niet dat we denken dat het niet waar is wat de ander zegt. In ons taalgebruik zeg je dit soort dingen niet om duidelijk te maken dat je niet gelooft wat de ander zegt maar meer een uiting van: ik heb je gehoord, wat een verrassend verhaal.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
5.4K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Een vriendin van mij zegt steeds "Echt waar, ik lieg niet." alsof ik haar er van beschuldig dat ze liegt. (Wat ik nooit doe) Dat zegt ze in ieder gesprek meerdere keren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In deze context kun je ze alle drie gebruiken. In een andere context (dus de woorden los van de manier van uitspreken) uiteraard niet.

Het beste antwoord

Ja, dat zijn gelijkwaardige uitroepen van verbazing. Wat je ook nog zou kunnen zeggen is: Niet te geloven! Het is voor die vrouw kennelijk een stopwoord geworden om "serieus?" te zeggen. Dus is het wel een goed idee om haar alternatieven aan te leren. Want als je het heel vaak zegt zou dat bij anderen het idee kunnen geven dat zij twijfelt aan de waarheid van wat er aan haar verteld wordt. Maar het is wel prettig om aan te tonen dat ze geluisterd heeft, en iets terug zegt. Dat kan ook in heel andere woorden. Bijvoorbeeld: Zó wat een opmerkelijk verhaal!
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat veel mensen niet echt nadenken over de betekenissen en ze gewoon door elkaar gebruiken. Als je er echt over na gaat denken, zijn ze misschien niet hetzelfde.
'meen je dat?' kun je op twee manieren zien. Je kan iets menen, iets denken te weten en je kan iets menen als in iets beloven. Dan is 'meen je dat' te zien als 'denk je dat' en 'zul je dat echt doen?' In dit geval is het tweede natuurlijk niet zo van belang, gezien de vraag over het eerste gaat.
'echt waar?' en 'serieus?' zijn eigenlijk hetzelfde. Ze betekenen allebei dat je wil weten of die persoon je niet in de maling neemt.
Ik denk dat het zo zit, maar mensen gewoon alles door elkaar gebruiken. Je snapt toch wel wat er bedoelt wordt. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Taalkundig zijn ze geen synoniemen omdat ze ieder wel een andere betekenis hebben. Maar in het dagelijks praten worden ze wel als ( verkeerdelijk) synoniem gebruikt als uitdrukking van verbazing.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze vragen zich serieus af of jij dat meent, echt waar.
Drie verschillende opmerkingen met verschillende bedoeling en geen synoniemen dus, maar de aard van de antwoorden doet zoiets wel vermoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in de Randstad en hier hoor je wel vaker ' serieus ?' als vraag of extra aanvulling 'dat het echt serieus bedoeld is'.
Als ik een ongelooflijk verhaal hoor, vraag ik ook wel ' Serieus ?' om een bevestiging te krijgen dat het 'menens' is. Het heeft dan niet de betekenis van 'ernstig' maar of het ook serieus bedoeld is.
Het is dus ook niet verkeerd om dit woord te gebruiken, het is gewoon Nederlands en uitwisselbaar met uitspraken als ;'meen je dat nou'? ...'echt waar'? ....'is dat zo'? enz.
Het is beter zo te reageren dan wat je hier vaak hoort; ' dat meen je niet'.
Een buitenlander zal dan vaak denken dat je al hebt uitgemaakt dat ze staat te liegen.
Althans als deze onze taal nog aan het leren is.
amc