Waar komt het woord groetjes vandaan? In de manier de groetjes van/aan!

Kan via de zoekfunctie niks vinden.
Op het trefwoord groetjes genoeg maar geen antwoord op deze vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2K

Het beste antwoord

Het is een verkleinwoord van groeten. Zoals onder een mail: met vriendelijke groeten. Dubbelop, want groeten zijn altijd vriendelijk. Het gebruiken van veel verkleinwoorden is wel typisch Nederlands.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Hé klootzak' is geen vriendelijke manier van begroeten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed, Pils, dat "Hé klootzak" ook niet als begroeting, maar als kwetsende kleinering aan het begin van een scheld sessie wordt gebruikt.

Wanneer je je het woord verkleint, "Hé klootzakje" kun het zelfs nog als vriendelijk aanspreekmanier ontvangen. Het is dan een grap en alleen voor insiders... Overigens, Amsterdammers kunnen elkaar begroetten met: "Hey pik, alles goed?" ; of wanneer je genoeg van iemand hebt: "Hey pikkie... wieberen nu!". Pik zit anatomisch in de buurt. van klootzak, maar is zeker niet onvriendelijk bedoeld...