Wat is een goed lesboek voor...

... dode talen?

Omdat ik ooit eens heb onthouden dat het dode Latijn een zeer regelmatige taal is, en het geen kwaad kan voor een beter begrip en formulering van het lezen en schrijven, lijkt het me dus wel een goed idee om hier wat mee te doen.

Uit mijn onregelmatige middelbare-schoolleven herinner ik me zo'n vaal geel tweedelig lesboek met daarin verhalen over Romulus en Remus die een stad stichten en daarheen allerlei wegen naartoe lieten lopen. Helaas heb ik destijds onvoldoende opgelet en nu ben ik het meeste daarvan vergeten.

Iets zoals dat is precies wat ik zoek. Daarom: wie weet er nog een goede Latijnse lesmethode?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je niet helpen aan de titel van het boek. Misschien kan je eens bij de bibliotheek ernaar vragen of naar een ander boek waarmee je verder kan.

Het beste antwoord

Van René van Royen is er het boek: Latijn, een taal voor iedereen.
De schrijver gaat uit van eenvoudige Nederlandse zinnen en gaat op deze manier aan de gang met de Latijnse zinsbouw en taalregels, waarbij de lezer met korte oefenzinnen zijn kennis en begrip kan testen. Aan het slot is er een grammaticaal aanhangsel met tabellen van de belangrijkste verbuigingen en vervoegingen.

Bij mijn zoon op school hanteren ze de methode Roma.

Verder heb je van de uitgeverij Wolters-Noordhoff de "in je pocket" serie, waar ook Latijn in je pocket van bestaat, die worden beschreven als:
Ideaal opzoekboekje voor schoolverlaters - Huiswerkhulp voor ouders - Handig geheugensteuntje voor scholieren en studenten - Naslaghulp voor examenkandidaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide antwoorden overtreffen de redelijkheid. Een lesboek wat op school gebruikt wordt, lijkt me in dit geval het beste. Merci.

Andere antwoorden (1)

Ik heb in mijn kast een prima lesmethode voor zelfstudie voor volwassenen: Latijn en Grieks voor beginners van Peter Jones, uitgeverij Bert Bakker, ISBN 9789035126688. Als je een momentje hebt (en anders ook) zoek ik even voor je uit of dat de meest recente druk is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Helaas, niet meer als gecombineerde titel te krijgen. Wel het losse deel over Latijn:

Latijn voor beginners, ISBN 9789035131033

Deze is gegarandeerd nog te krijgen, hij ligt op voorraad bij het Centraal Boekhuis, wat betekent dat hij binnen enkele dagen geleverd kan worden.

Er is ook een los deel Oudgrieks voor beginners (9789053337745) uitgekomen in 2000, maar dat kan ik bij de uitgever en het CB niet meer terugvinden. Misschien wel tweedehands bij De Slegte?