Hoe komen mensen op nieuwe woorden?

Hoe zijn bijvoorbeeld voor ons vanzelfsprekende woorden ooit gekozen; zoiets als figuren van rond, vierkant, driehoek. Hoe is men hier op gekomen? Net als de namen / woorden van kleuren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel woorden komen inderdaad van het Latijn. Maar je hebt het over nieuwe woorden. Nieuwe woorden ontstaan vaak na een hype of gebeurtenis. Zo was er een moord die is gepleegd wegens berichtjes op facebook. Dan koppelt men dit als facebookmoord en een woord is geboren. Overigens is de politie hier vaak een ster in. Die koppelen woorden aan moorden of daden of locaties.

Het beste antwoord

Dat is heel verschillend, soms heel bewust, soms heel onbewust. De basiswoorden van een taal zijn uiteindelijk te herleiden tot een oertaal. Daarvan vermoed men dat klanken hebben geleid tot begrippen en woorden. Door verschillende leefgebieden ontstaan weer nieuwe begrippen die aangeduid moeten worden en dus zal iemand of een aantal mensen al dan niet bewust een nieuw woord vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Beste XXY24, meestal komen die worden van een woord dat afgeleid is uit een andere taal. Bv. mens komt van het Latijn (mentis). Ook kan je nieuwe woorden uitvinden door andere bestaande woorden te combineren. Men kan ook gewoon een woord uitvinden dat hen ineens opkomt en daar dan een betekenis aan geven.
Thoriboy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Mens komt helemaal niet van mentis, hoe kom je d'r bij. http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/mens